Κε Πρόεδρε
Κε Δήμαρχε
Κυρίες και κύριοι Αντιδήμαρχοι
Κυρίες και κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι
Φίλες και φίλοι.
Κε Δήμαρχε
Κυρίες και κύριοι Αντιδήμαρχοι
Κυρίες και κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι
Φίλες και φίλοι.
Θέλω να σας πω, ποια
είναι η δικιά́ μας θεμελιώδης αντίληψη, ούτι σε μια κοινωνία που θέλει να στηρίζεται
στις αξίες της δημοκρατίας, της ισότητας, της αλληλεγγύης και της κοινωνικής δικαιοσύνης,
ο δημόσιος χαρακτήρας της παιδείας και της εκπαίδευσης είναι αδιαμφισβήτητος.
Είναι σαφές ότι
είμαστε υπέρ, της καθιέρωσης της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης,
σε δημόσια νηπιαγωγεία με νηπιαγωγούς ΑΕΙ και με αναλυτικό πρόγραμμα από το
Υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο της καθιέρωσης της δεκατετράχρονης υποχρεωτικής
εκπαίδευσης.
61 χρόνια το
ζητάει η ΔΟΕ, το ζητά κοινωνία μας, το ζητάει το γονεϊκό κίνημα.
Τώρα
υλοποιείται.
Με τριετή
μεταβατική περίοδο γιατί ειδικά στην εκπαίδευση, υπάρχει αυτή η μεταβατική
περίοδος, επειδή η εκπαίδευση είναι και θέμα νοοτροπίας και αγγίζει όλη την
οικογένεια, άρα, όλη την κοινωνία. Και αυτό́, διότι είναι αυτονόητο ότι πρέπει
να έχουν εξασφαλιστεί́ πλήρως οι απαραίτητες υποδομές και η προετοιμασία, ώστε
να μην υποβληθούν σε αχρείαστη ταλαιπωρία τετράχρονα παιδιά́ και οι οικογένειες
τους.
Σε διεθνές επιστημονικό́
επίπεδο αναγνωρίζεται ότι η εκπαίδευση που παρέχεται στα παιδιά́ του νηπιαγωγείου
παράγει αντισταθμιστικά́ οφέλη και κυρίως σε παιδιά́ που προέρχονται από́ μη προνομιούχα
κοινωνικά́ στρωματά ή έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Σε αυτή́ τη βάση,
το 2009, το Ευρωπαϊκό́ Στρατηγικό́ Πλαίσιο Εκπαίδευσης «ΕΚ2020» μεταξύ́ των στόχων
που έθεσε για την εκπαίδευση ως το εκτός 2020 είναι «τουλάχιστον το 95% των παιδιών
(από́ τεσσάρων ετών μέχρι την ηλικία υποχρεωτικής σχολικής φοίτησης) πρέπει να συμμετέχει
σε προσχολική́ εκπαίδευση».
Ο λόγος γι'
αυτόν τον στόχο σύμφωνα με την διεθνή πολυμελή ομάδα κορυφαίων ειδικών
επιστημόνων της εκπαίδευσης είναι ότι η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση
αποτιμάται ως κομβικής σημασίας για την ομαλή ένταξη του παιδιού καταρχήν στο
Δημοτικό και γενικότερα στην εκπαιδευτική διαδικασία, εξομαλύνει κοινωνικές
ανισότητες.
Εμείς θα λέγαμε,
ότι δημιουργεί κοινή γραμμή εκκίνησης στην Εκπαίδευση για τα προνήπια
ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης και εισοδήματος.
Φορέας προσχολικής
εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι το Νηπιαγωγείο, το οποίο ανήκει στις δομές της υποχρεωτικής
εκπαίδευσης. Με το ν. 3518/2006 η φοίτηση έγινε υποχρεωτική́ για τα νήπια πέντε
(5) έως έξι (6) ετών, ενώ́ στην αιτιολογική́ έκθεση του ιδίου νομού προβλέπεται
να γίνει υποχρεωτική́ σταδιακά́ η φοίτηση και για τα νήπια ηλικίας τεσσάρων (4)
έως πέντε (5) ετών, διότι προασπίζεται το δικαίωμα ούλων των παιδιών για φοίτηση
στο νηπιαγωγείο και διασφαλίζεται η καθολικότητα της προσχολικής εκπαίδευσης
που αποτελεί́ και ευρωπαϊκό́ στόχο.
Ακολουθήθηκε
λοιπόν, η διαδικασία των γνωμοδοτικό τριμελών επιτροπών με τον Εκπρόσωπο των
εκπαιδευτικών του Δήμου, το Διευθυντή εκπαίδευσης της περιοχής και το Δήμαρχο.
Από τους 325
δήμους στους 184 οι επιτροπές ψήφισαν ναι ομόφωνα. 80 δήμαρχοι μειοψήφησαν στις
επιτροπές. Άρα θα ανέμενε κάποιος, ότι η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή
να προχωρήσει και στους 264 Δήμους.
Παρόλα αυτά για
λόγους ομαλής μεταβατικής περιόδου, που ανέφερα νωρίτερα, εφαρμόζεται σε 184
δήμους.
Ο Δήμος
Αμαρουσίου παρόλο που σύμφωνα και με τους Εκπαιδευτικούς ΠΕ Αμαρουσίου
χρειάζονταν το πολύ 6 αίθουσες, ήταν αρνητικός στη δίχρονη προσχολική αγωγή,
παρόλο πού στον ίδιο Νόμο το άρθρο 35 διευκολύνει την εξεύρεση σχολικών
αιθουσών.
Άρθρο 35
Τροποποίηση του άρθρου
194 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων
Μετά το δεύτερο
εδάφιο του άρθρου 194 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2011, Α’ 11) προστίθεται
τρίτο εδάφιο ως εξής:
«Επιτρέπεται η μίσθωση
κτήριού για τη στέγαση σχολικής μονάδας πρωτοβάθμιας ή και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,
ανεξάρτητα από́ τη θεσμοθετημένη χρήση της περιοχής, εφόσον μετά από́ δυο (2) αγγόνες
δημοπρασίες δεν βρέθηκε κατάλληλο κτήριο σε περιοχή́ οπού επιτρέπεται η ζητούμενη
χρήση. Για τη μίσθωση του προηγουμένου εδάφιου εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις
της παρ. 4 του άρθρου 27 του ν. 3130/2003 (Α’ 76) και της παρ. 9 του άρθρου 16
του ν. 627/1968 (Α’ 266).»
Κυρίες και
Κύριοι
Tη
στιγμή που ολόκληρη η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση παλεύει για το
δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης στην χώρα μας, οικονομικά
συμφέροντα θέλουν το δημόσιο σχολείο στα χέρια τους. Όλως περιέργως η ΚΕΔΕ με
μια ανάλογη στάση εδώ και καιρό, με ανακοινώσεις και αποφάσεις συνεδρίων
επιμένει πως θα πρέπει μέρος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης να περάσει στους
Δήμους. Γιατί;
Γιά τους πρώτους
είναι σαφές ,ότι η εκπαίδευση είναι εμπόρευμα. Οι πελάτες είναι οι γονείς, που
για να φοιτήσουν τα παιδιά τους στα σχολεία, θα πρέπει να βάλουν το χέρι στην
τσέπη.
Όμως για τους
Δημάρχους ;
Εμείς δεν
μπορούμε να πιστέψουμε ότι τα κίνητρα έστω και ενός Δημάρχου ,που ψηφίστηκε από
τον λαό και εκπροσωπεί τον λαό είναι το ίδιο ταπεινά ,ότι θέλουν το νηπιαγωγείο
να λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια αφήνοντας κέρδη στα ταμεία τους με
Voucher και τροφεία .
Όμως κε Πρόεδρε
της ΚΕΔΕ, κ. Δήμαρχε Αμαρουσίου, εξηγείστε μας και εξηγείστε και στην κοινωνία
,γιατί ως ΚΕΔΕ συνταχθήκατε μαζί τους και αναφερθήκατε και σε ανακοίνωση τους
για να υποστηρίξετε την αρνητική σας στάση στη δίχρονη προσχολική αγωγή?
Και βέβαια όσον
αφορά για τους εργαζόμενους στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, εμείς οι
Γονείς ,οι ίδιοι ως εργαζόμενοι η άνεργοι, τιμούμε ιδιαίτερα κάθε εργαζόμενο
/η.
Έτσι σύμφωνα με
τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης
το 2016 - 2017, 8.180 παιδιά 3 ετών έμειναν εκτός παιδικών σταθμών. Επομένως,
οι ανησυχίες. που προβάλλουν αρκετοί Δήμαρχοι, για απώλεια εργασιακών θέσεων
βρεφονηπιοκόμων δεν είναι δικαιολογημένες, γιατί οι δομές αγωγής και φροντίδας
μπορεί να καλύψουν πολύ μικρότερο αριθμό από το σύνολο των παιδιών της χώρας
μέχρι 4 ετών. Αρκεί να αναφέρουμε δε επιπροσθέτως, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία
του Υπουργείου Εσωτερικών, οι παιδικοί σταθμοί διαθέτουν δυναμικότητα και
79.000 παιδιά, ενώ τα παιδιά 2,5 έως 4 ετών ανέρχονται, κάθε χρόνο, σε 140.000
με 150.000. Συνεπώς, δεν τίθεται κανένα θέμα κατάρρευσης των παιδικών σταθμών
και απολύσεων προσωπικού και βρεφονηπιοκόμων.
Αφού είστε
ευαίσθητοι για τα δικαιώματα των εργαζομένων ,ακούστε τι λένε λοιπόν οι ίδιοι
οι εργαζόμενοι στα ιδιωτικά ,η ΟΙΕΛΕ.
«Η αδυναμία της πολιτείας
μέχρι σήμερα να προσφέρει δημοσία, δωρεάν και ποιοτική́ προσχολική́ αγωγή́ σε όλα
τα παιδιά έχει εκθρέψει μια παιδαγωγική́ βιομηχανία, που εισπράττει από́ τις χειμαζόμενες
ελληνικές οικογένειες εκατομμύρια ευρώ́ ,όταν μάλιστα το προσωπικό́ αμείβονται
με ψίχουλα.
Οι επιχειρηματίες
του χώρου βλέπουν με ιδιαίτερη δυσαρέσκεια την πρόθεση της πολιτείας να θεσπίσει
υποχρεωτική́, δημοσία προσχολική́ αγωγή́.»
Τελειώνοντας,
Να υπενθυμίσω ότι ο Αντόνιο Γκράμσι Ιταλός
φιλόσοφος, συγγραφέας και πολιτικός είχε πει,
«Κάποιοι
κλαψουρίζουν αξιοθρήνητα, άλλοι βλαστημάνε χυδαία, αλλά κανείς ή λίγοι
αναρωτιούνται: τι θα είχε συμβεί αν είχα κάνει κι εγώ το χρέος μου.»
Η Ένωση Γονέων
Αμαρουσίου με υπευθυνότητα ,δημοκρατικότητα και με παρρησία αναλαμβάνει την
μερίδα του χρέους που της αναλογεί, όσον αφορά την δίχρονη προσχολική αγωγή .
Νομίζουμε ότι
ήρθε η ώρα να κάνει το ίδιο και το Δημοτικό Συμβούλιο Αμαρουσίου και η Δημοτική
αρχή, ώστε από την σχολική χρονιά 2019-2020 ,να εφαρμοστεί και στην πόλη μας η
υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, σε δημόσια νηπιαγωγεία με
νηπιαγωγούς ΑΕΙ και με αναλυτικό πρόγραμμα από το Υπουργείο Παιδείας.
Σας ευχαριστώ.
Βασίλης Μπούρας
Πρόεδρος Ένωσης Γονέων Αμαρουσίου