19 Φεβρουαρίου 2008

ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ ΤΗ ΛΑΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Στη χώρα μας, με το Ν.1566/1985 συστάθηκαν μια σειρά συλλογικά όργανα λαϊκής συμμετοχής, όπως τα Μαθητικά Συμβούλια, ο Σύλλογος Γονέων, το Σχολικό Συμβούλιο, η Σχολική Επιτροπή και η Επιτροπή Παιδείας του Δήμου.
Από τις ρυθμίσεις αυτές γίνεται φανερό ότι ο νομοθέτης αναγνωρίζει το σημαντικό ρόλο των γονέων ως βασικού εταίρου και συνεργάτη στη λειτουργία του σχολείου και στη στήριξη του εκπαιδευτικού έργου, θεσμοθετώντας τη συμμετοχή τους στα όργανα διαχείρισης και υποστήριξης του σχολείου.
Δυστυχώς όμως η τωρινή κυβέρνηση προσπαθεί να ανατρέψει αυτά τα δεδομένα και να περιορίσει τη συμμετοχή των γονέων στη Σχολική Επιτροπή.

Σύμφωνα με το άρθρο 243 του νέου δημοτικού και κοινοτικού κώδικα Ν3463/06 Φ.Ε.Κ. Α’ 114/2006

Άρθρο 243 Σχολικές Επιτροπές
  1. Σε κάθε Δήμο ή Κοινότητα για τη στήριξη της διοικητικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων, που βρίσκονται στα διοικητικά τους όρια, συνιστώνται νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Σχολικές Επιτροπές», οι οποίες διέπονται από τις διατάξεις του παρόντος και τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 1894/1990 (ΦΕΚ 110 Α΄), όπως κάθε φορά ισχύει.

  2. Στη διοίκηση των σχολικών επιτροπών μετέχουν υποχρεωτικά οι διευθυντές των αντίστοιχων σχολικών μονάδων, ένας εκπρόσωπος των οικείων συλλόγων γονέων, εφόσον λειτουργούν αντίστοιχοι σύλλογοι και εκπρόσωπος των μαθητικών κοινοτήτων για τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Προσέξτε σκόπιμη αλλαγή μιας λέξης στο άρθρο 2 που αλλοιώνει το πνεύμα του άρθρου 5 του ν. 1894/1990 (ΦΕΚ 110 Α΄) παρόλο που πιο πάνω αναφέρει ότι οι «Σχολικές Επιτροπές» διέπονται από το άρθρο 5 του ν. 1894/1990, ο οποίος βέβαια εξακολουθεί να ισχύει και οποίος στο άρθρο 5 παρ. 8. αναφέρει: « Συνιστώνται δημοτικά ή κοινοτικά νομικά πρόσωπα με την επωνυμία «Σχολικές Επιτροπές», διεπόμενα από το π.δ. 323/1989[1]. Κάθε σχολική επιτροπή καλύπτει ένα ή περισσότερα δημόσια σχολεία της Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες, όπως αυτές εκτιμώνται από τον αντίστοιχο οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης. Στη διοίκηση των σχολικών επιτροπών μετέχουν υποχρεωτικά οι διευθυντές των αντίστοιχων σχολείων, από ένας εκπρόσωπος των αντίστοιχων συλλόγων γονέων, εφ όσον υπάρχουν τέτοιοι σύλλογοι και εκπρόσωπος των μαθητικών κοινοτήτων για τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.»

Η αντικατάσταση της λέξης αντίστοιχων με τη λέξη οικείων, έδωσε την ευκαιρία στη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας του δήμου μας, αλλά και πολλών άλλων δήμων, να απαιτήσουν από τους Συλλόγους Γονέων που συμμετέχουν σε Σχολικές Επιτροπές οι οποίες είναι υπεύθυνες για 2 ή 3 σχολεία, να ορίσουν μόνον έναν εκπρόσωπο.

Συγκεκριμένα, σε έγγραφο της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας προς τους συλλόγους γονέων αναφέρεται: “…Έπειτα από τα παραπάνω, παρακαλούμε να μας ορίσετε εγγράφως μόνον έναν εκπρόσωπο Συλλόγου Γονέων από το σύνολο των Συλλόγων Γονέων που αντιστοιχούν στα παραπάνω σχολεία… “

Είναι ολοφάνερο ότι κάποιοι στην κυβέρνηση δεν επιθυμούν τη λαϊκή συμμετοχή στα συλλογικά όργανα διοίκησης των δημόσιων σχολείων και ξεκινούν τον περιορισμό από τις Σχολικές Επιτροπές.