07 Μαρτίου 2008

Ελληνικό ή ξένο πανεπιστήμιο για τα παιδιά μας;



7/3/2008

Όλο και περισσότεροι Έλληνες προβληματίζονται για το πού θα φοιτήσουν τα παιδιά τους. Απόδειξη, οι περίπου 52.000 νέοι που σπουδάζουν στο εξωτερικό, με βάση τα στοιχεία του ΟΟΣΑ. Πρόκειται για έναν εντυπωσιακό αριθμό που κατατάσσει την Ελλάδα, αναλογικά με τον πληθυσμό της, στην πρώτη θέση, και με διαφορά από τη δεύτερη Νότιο Κορέα. Τα επιχειρήματα για τη φοιτητική μετανάστευση δεν είναι λίγα. «Γιατί να σπουδάσω σε κάποιο ελληνικό, περιφερειακό ίδρυμα, τη στιγμή που μπορώ να κάνω οργανωμένες σπουδές έξω;» αναρωτιέται ο «μετανάστης» φοιτητής. «Μα, εάν θέλεις να σπουδάσεις στην Ελλάδα, θα καταφέρεις να εισαχθείς στο τμήμα της αρεσκείας σου. Έπειτα, υπάρχουν πολλά καλά τμήματα με εξαιρετικές επιδόσεις, οργάνωση, καθηγητές. Είναι πολύ καλύτερα από τμήματα του... σωρού στο εξωτερικό», είναι η απάντηση εκείνου που «ψηφίζει» Ελλάδα. Το βράδυ της Τετάρτης, σε μία κατάμεστη συνεδριακή αίθουσα, πραγματοποιήθηκε ένα debate μεταξύ τεσσάρων Ελλήνων, οι οποίοι έχουν κοινό χαρακτηριστικό το υψηλό μορφωτικό στάτους και το ότι έχουν σπουδάσει -εκτός από τα ελληνικά πανεπιστήμια- σε ορισμένα από τα πλέον διάσημα πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπως η Οξφόρδη, το Κέμπριτζ, το Πρίνστον, το Στάνφορντ, το Χάρβαρντ (αλφαβητική η παράθεση). Οι δύο ομάδες επιχειρηματολόγησαν με εντυπωσιακή δεινότητα υπέρ των ελληνικών η μία, και υπέρ των ξένων η άλλη. Η άψογη διαδικασία υπό την προεδρία του καθηγητή του Παν. Αθηνών και προέδρου του Ελληνικού Ιδρύματος Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής κ. Λουκά Τσούκαλη οδήγησε στην ψηφοφορία και στην τελική επικράτηση των ξένων πανεπιστημίων. Τα επιχειρήματα που ακούστηκαν είχαν όμως μία ιδιαίτερη δυναμική, αφού οι ικανοί ομιλητές ανέδειξαν όλες τις πτυχές των ελληνικών και ξένων ΑΕΙ:

- «Καταλήψεις, κακή οργάνωση, αδιαφορία, κομματικοποίηση» ορισμένα από τα μειονεκτήματα των ελληνικών, που μετατρέπονται σε πλεονεκτήματα των ξένων.

- «Ακριβά δίδακτρα, δυσκολία προσαρμογής των νέων στο εξωτερικό, επιλογή μεταξύ πανεπιστημίων της σειράς, φαινόμενα αδιαφορίας από πλευράς των καθηγητών» ορισμένα από τα μειονεκτήματα των ξένων, που «πριμοδοτούν» τα ελληνικά.

Η «Κ» ζήτησε από τους τέσσερις συμμετέχοντες στο debate να απαντήσουν ευθέως: «Τι επιλέγετε για τα παιδιά σας; Ξένο ή ελληνικό πανεπιστήμιο;». Οι απαντήσεις τους ακολουθούν. Οσοι επιθυμούν να δουν το debate, -οργανώθηκε από τους συλλόγους αποφοίτων από Οξφόρδη, Κέμπριτζ, Πρίνστον, Στάνφορντ, Χάρβαρντ- θα είναι διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.ubiview.eu/.

Αρκετές ευκαιρίες και στην Ελλάδα

«Τα ελληνικά πανεπιστήμια προσφέρουν καλές ευκαιρίες για όποιον θέλει να δουλέψει», λέει η Εμα Αναστασιάδου, βιολόγος σε ερευνητικό ίδρυμα της Ακαδημίας Αθηνών, με σπουδές από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και στη συνέχεια στο Κέμπριτζ και το Χάρβαρντ. «Ενας λόγος που παραβλέπουμε ή το παίζουμε υπεράνω είναι ο οικονομικός. Στο ελληνικό πανεπιστήμιο δεν υπάρχουν δίδακτρα. Ετσι, το ποσό των διδάκτρων μπορεί να επενδυθεί πιο εποικοδομητικά. Από την άλλη, ένας 18άρης δεν είναι τόσο ώριμος για να μείνει μόνος στο εξωτερικό. Ας μην παραβλέπουμε ότι επιστήμονες με προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα είναι σήμερα επιτυχημένοι διευθυντές κέντρων με πανεπιστημιακές θέσεις στο εξωτερικό, σε δημιουργική ηλικία και όχι παροπλισμένοι συνταξιούχοι. Πόσω μάλλον που υπάρχουν προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών και έτσι οι Ελληνες μπορούν να δουν το τοπίο στο εξωτερικό και να πάρουν εμπειρίες από άλλα ακαδημαϊκά συστήματα».

Μεταπτυχιακά στο εξωτερικό

Πρώτα Ελλάδα, μετά εξωτερικό επιλέγει ο Γιώργος Παγουλάτος, αναπληρωτής καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, απόφοιτος της Οξφόρδης και του Πρίνστον. «Τα καλύτερα ελληνικά πανεπιστημιακά τμήματα είναι προτιμότερα από την πλειονότητα πανεπιστημίων και κολεγίων του σωρού στο εξωτερικό. (Υπό συνθήκες κανονικότητας βέβαια -όχι καταλήψεων). Σύντομα, όταν η αξιολόγηση λειτουργήσει, θα μπορούμε καλύτερα να κρίνουμε και να συγκρίνουμε. Υπάρχουν ήδη αρκετά πανεπιστημιακά τμήματα στην Ελλάδα όπου εξαιρετικοί διδάσκοντες αφιερώνουν χρόνο στους φοιτητές τους, και που οι απόφοιτοί τους διακρίνονται έπειτα σε κορυφαία ευρωπαϊκά και αμερικανικά μεταπτυχιακά προγράμματα ή σταδιοδρομούν στο εξωτερικό. Θα πρότεινα ένα συνδυασμό: ένα καλό επιλεγμένο πανεπιστημιακό τμήμα στην Ελλάδα και για μεταπτυχιακές σπουδές κάποιο διακεκριμένο δυτικό πανεπιστήμιο».

Περισσότερες εμπειρίες έξω

Καλές σπουδές, αυτονόμηση και ωρίμαση των παιδιών είναι τα τρία βασικά προτερήματα των ξένων πανεπιστημίων για τη δικηγόρο Ελένη Παπακωνσταντίνου-Σικιαρίδη, με σπουδές Νομικής στο London School of Economics and Political Siences, στο Χάρβαρντ και το Universite Libre των Βρυξελλών. «Οι σπουδές σε ένα καλό πανεπιστήμιο στη Βρετανία ή στην Αμερική έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα, καθώς συνδυάζουν καλό επίπεδο σπουδών, διδασκαλία με υψηλά ακαδημαϊκά κριτήρια, λαμβάνουν υπ' όψιν τις πρακτικές ανάγκες και προάγουν την έρευνα, οργάνωση, βιβλιοθήκες, ηλεκτρονικά μέσα και κυρίως περιβάλλον και φοιτητική ζωή που δημιουργουν ερεθίσματα και διευρύνουν τον ορίζοντα του φοιτητή. Και όχι μόνο. Σπουδάζοντας στο εξωτερικό ο φοιτητής αυτονομείται, ωριμάζει και μαθαίνει να αντιμετωπίζει τις καταστάσεις μόνος του, εκτίθεται σε πολυπολιτισμικές κοινωνίες, γνωρίζει ανθρώπους με διαφορετικές παραδόσεις, εμπειρίες, βιώματα».

Ανάγκη για παγκόσμια γνώση

Γενναίες μεταρρυθμίσεις ζητεί για τα ελληνικά πανεπιστήμια, ο αναπληρωτής καθηγητής του Παντείου απόφοιτος της Οξφόρδης και του Στάνφορντ κ. Χάρης Παπασωτηρίου. «Ζούμε στην «Κοινωνία της Πληροφορίας», όπου οι τύχες των ατόμων και των εθνών εξαρτώνται ολοένα και περισσότερο από το μορφωτικό τους επίπεδο. Θέλω επομένως τα παιδιά μου να φοιτήσουν σε πανεπιστήμιο παγκόσμιου επιπέδου, σε ένα από τα 100 ή τουλάχιστον τα 200 καλύτερα πανεπιστήμια στον κόσμο. Σύμφωνα με την ετήσια κατάταξη των 500 καλύτερων πανεπιστημίων στον κόσμο, που εκπονεί κάθε χρόνο το Πανεπιστήμιο της Τσιάο Τονγκ της Σαγκάης, στα πρώτα 200 δεν υπάρχει κανένα ελληνικό πανεπιστήμιο, αλλά είναι μόνο δύο μεταξύ των 500. Εφόσον δεν υλοποιηθούν βαθιές μεταρρυθμίσεις, ικανές να αναβαθμίσουν την ελληνική ανώτατη παιδεία με διεθνώς αναγνωρίσιμα αποτελέσματα, σκοπεύω να προτείνω στα παιδιά να σπουδάσουν έξω».

"Ελληνικά ή ξένα Πανεπιστήμια για τα παιδιά μας"
Παρακαλουθείστε τις ομιλίες
12 video διάρκειας 01:16:12