06 Σεπτεμβρίου 2007

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ ΜΑΣ ΣΕΒΕΤΑΙ ΚΑΙ ΜΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΙ

"Εκφράζομαι - Ακούγομαι - Συμμετέχω"
Πέστε μας τη γνώμη σας!

Ο Συνήγορος του Παιδιού οργάνωσε την 21η Απριλίου 2007 μια Ημέρα Διαλόγου με μαθητές και μαθήτριες με θέμα "Εκφράζομαι - Ακούγομαι - Συμμετέχω". Στη συνάντηση αυτή, 34 παιδιά από 16 γυμνάσια και λύκεια της Αττικής που είχαν ήδη μιλήσει για το Συνήγορο στις τάξεις τους, είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν σκέψεις και προτάσεις σχετικά με το ρόλο των μαθητών σε ένα σχολείο που τους σέβεται και τους υπολογίζει. Η συζήτηση γι' αυτό το θέμα συνεχίζεται!
Με βάση τις προτάσεις των παιδιών που συμμετείχαν στην Ημέρα Διαλόγου και τις συζητήσεις του συνηγόρου με μαθητές στα σχολεία που επισκέφτηκε, έφτιαξε ένα ερωτηματολόγιο που μπορούν να συμπληρώσουν μαθητές και μαθήτριες γυμνασίων και λυκείων όλης της χώρας. Στόχος του συνηγόρου είναι, αφού συγκεντρώσει όλες τις απαντήσεις, να καταλήξει σε προτάσεις που θα δημοσιοποιήσει και θα στείλει στο Υπουργείο Παιδείας. Πέστε κι εσείς τη γνώμη σας!
Συμπληρώστε το ερωτηματολόγιο εδώ ή στο http://www.0-18.gr/forma/erotimatologio.html
Οι παρακάτω προτάσεις βασίζονται σε συζητήσεις του Συνηγόρου του Παιδιού με μαθητές διαφορετικών γυμνασίων και λυκείων και στις απόψεις που εκφράστηκαν κατά τη διάρκεια της Ημέρας Διαλόγου που διοργανώθηκε την 21η Απριλίου 2007 με θέμα «Εκφράζομαι, Ακούγομαι, Συμμετέχω».
  • Οι καθηγητές πρέπει να εκπαιδεύονται στη διάρκεια των σπουδών τους και να επιμορφώνονται διαρκώς στη συνέχεια σχετικά με τα δικαιώματα του παιδιού, την διεξαγωγή διαλόγου στην τάξη, θέματα ψυχολογίας του παιδιού και του εφήβου και την κατανόηση των προβλημάτων των μαθητών στη σχολική και την προσωπική τους ζωή.
  • Σε όλες τις τάξεις γυμνασίου και λυκείου χρειάζεται να καθιερωθεί τακτική ώρα επικοινωνίας, με την ευθύνη ενός καθηγητή με ειδική εκπαίδευση για αυτό. Η ώρα αυτή μπορεί να περιλαμβάνει ομαδικές συζητήσεις και δραστηριότητες σε θέματα που αφορούν τους μαθητές, σχετικά με την σχολική και την κοινωνική ζωή. Στην αρχή του χρόνου και όποτε άλλοτε χρειαστεί είναι σκόπιμο να γίνονται ατομικές συναντήσεις του υπεύθυνου καθηγητή με όλους τους μαθητές της τάξης.
  • Σε κάθε σχολείο πρέπει να υποστηρίζονται ομαδικές δραστηριότητες των μαθητών (καλλιτεχνικές, δημιουργικές, κοινωνικές, ερευνητικές, κλπ). Η λειτουργία ομάδων στα σχολεία χρειάζεται να μπει στο σχολικό πρόγραμμα, για να δίνει ενδιαφέρον και κίνητρα στους μαθητές.
  • Η αξιολόγηση των μαθητών πρέπει να βασίζεται στην προσπάθεια και όχι μόνο στην απόδοσή τους. Εκτός των βαθμών χρειάζεται να καθιερωθούν περισσότερα κίνητρα για την επιβράβευση και κινητοποίηση των μαθητών.
  • Τα σχολεία χρειάζεται να έχουν ξεκάθαρους κανόνες, που να τηρούνται από όλες τις πλευρές και να διασφαλίζουν τον αλληλοσεβασμό. Για την επίτευξη της καλής λειτουργίας των σχολείων, πριν την επιβολή κυρώσεων χρειάζεται να ακούγεται η άποψη των μαθητών και να εξαντλούνται τα παιδαγωγικά μέσα, όπως ο διάλογος, η αυτοδέσμευση και ο φιλικός διακανονισμός.
  • Ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί και άλλοι ειδικοί χρειάζεται να υποστηρίζουν τη δουλειά των εκπαιδευτικών και να μπορούν να συμβουλεύουν τους μαθητές και τους γονείς τους, όταν υπάρχει σχετικό αίτημα.
  • Από την αρχή της σχολικής χρονιάς πρέπει οι μαθητές να ενημερώνονται και να συζητούν για το θεσμό των μαθητικών κοινοτήτων και τους τρόπους συμμετοχής των μαθητικών συμβουλίων στη σχολική ζωή. Όταν οι απόψεις των μαθητών δεν γίνονται δεκτές από τη διεύθυνση, χρειάζεται να υπάρχει και δευτεροβάθμιο όργανο, στο οποίο θα μπορούν να προσφεύγουν. Οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι των μαθητών πρέπει να ελέγχονται ως προς τη νομιμότητα των ενεργειών τους.
  • Πρέπει να μελετηθεί ένα σύστημα για τη συμμετοχή των μαθητών στην αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων και των εκπαιδευτικών τους. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μπορεί να γίνεται ανώνυμα και στη βάση κριτηρίων όπως η μεταδοτικότητα, η διεξαγωγή του μαθήματος με ενδιαφέροντα τρόπο και η προσωπική επαφή τους με τους μαθητές.

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΜΑΘΗΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ