16 Δεκεμβρίου 2007

Εκπαιδευτικη έρευνα PISA του ΟΟΣΑ

Πέσαμε κάτω από τη βάση της PISA

Στη 38η θέση οι Έλληνες μαθητές ανάμεσα σε 15χρονους από 57 χώρες, στον διαγωνισμό φυσικών επιστημών.
PISA = Programme for International Student Assessment

Τι είναι, τι αξιολογεί και ποια τα τελευταία της αποτελέσματα
Οι πληροφορίες που δημοσιεύονται σχετικά με τη PISA-οργάνωση-αποτελέσματα έχουν ληφθεί από την ιστοσελίδα του ΟΟΣΑ/ PISA. OECD, (2006), Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy: A Framework for PISA 2006The Programme for International Student Assessment [PISA] , PISA 2006: Science Competencies for Tomorrow's World, Executive Summary, http://www.pisa.oecd.org/ και από διάφορες ελληνικές ιστοσελίδες (http://www.eduportal.gr/, http://www.politis-news.com/, http://news.kathimerini.gr/, http://www.tanea.gr/).

Το πρόγραμμα PISA είναι μία από τις μεγάλες εκπαιδευτικές έρευνες που διοργανώνει ο ΟΟΣΑ με τη συμμετοχή πολλών χωρών από ολόκληρο τον κόσμο. Στόχος της συγκεκριμένης έρευνας είναι να διερευνηθεί η ικανότητα των νέων ανθρώπων στο χειρισμό προβλημάτων που σχετίζονται με τα Μαθηματικά, τη Γλώσσα και τις Φυσικές Επιστήμες.

Ο διαγωνισμός PISA στις φυσικές επιστήμες αξιολογεί την ικανότητα του ατόμου να χρησιμοποιεί την επιστημονική γνώση, να βγάζει συμπεράσματα τα οποία να βασίζονται στην επιστήμη, έτσι ώστε να κατανοεί τον φυσικό κόσμο που το περιβάλλει και να συμβάλει στη λήψη των αποφάσεων για τις αλλαγές που η ανθρώπινη δραστηριότητα επιφέρει σε αυτό

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 400.000 15χρονους μαθητές στις 30 χώρες του ΟΟΣΑ και σε 27 ακόμα χώρες.
Η Ελλάδα συμμετείχε με 192 σχολεία και 4.800 μαθητές.
Η Ελλάδα είναι κάτω από το μέσο όρο και στις τρεις κατηγορίες, επιστήμη, κατανόηση κειμένου, και μαθηματικά. Οι επιδόσεις των 15χρονων Ελλήνων μαθητών στον εκπαιδευτικό διαγωνισμό PISA του Oργανισμού Oικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (OOΣA), που πραγματοποιήθηκε το 2006 κατέταξαν την Ελλάδα στην 38η θέση στον τομέα των φυσικών επιστημών - εκεί όπου έδωσε βάρος ο περυσινός διαγωνισμός. Μάλιστα, η χώρα μας οπισθοχώρησε σε σχέση με την κατάταξή της στους διαγωνισμούς του 2000 και του 2003. Η Ελλάδα στον τομέα των φυσικών επιστημών κατετάγη 38η σε σύνολο 57 χωρών που συμμετείχαν.

Ο διαγωνισμός γίνεται κάθε τρία χρόνια, με αρχή το 2000. Το 2003 η Ελλάδα ήταν στην 30η θέση σε σύνολο 40 χωρών, ενώ στον διαγωνισμό του 2000 στην 25η θέση σε σύνολο 31 χωρών.
Οι Έλληνες μαθητές 15 ετών που συμμετείχαν στον διαγωνισμό συγκέντρωσαν 473 βαθμούς, 8 βαθμούς λιγότερους από τον διαγωνισμό του 2003, όταν πήραν 481 βαθμούς. Την Ελλάδα προσπέρασαν δύο χώρες που συμμετείχαν και στον προηγούμενο διαγωνισμό (Δανία και Πορτογαλία), καθώς και έξι χώρες που δεν συμμετείχαν το 2003 (Ταϊβάν, Εσθονία, Σλοβενία, Βρετανία, Κροατία, Λιθουανία).

Τη διεθνή πρωτεία κατέχει μια ακόμη φορά η Φινλανδία, η οποία στον τομέα των φυσικών επιστημών βελτίωσε και τη βαθμολογία της. Τη Φινλανδία ακολουθούν Χονγκ Κονγκ και Καναδάς.

Στην ανάγνωση και κατανόηση κειμένου η Φινλανδία καταλαμβάνει την 2η θέση μετά τη Νότια Κορέα. Στα μαθηματικά την πρωτιά καταλαμβάνει η Ταϊβάν, που συμμετείχε για πρώτη φορά στην έρευνα, ενώ ακολουθούν και πάλι Φινλανδία και Χονγκ Κονγκ.

Ο διαγωνισμός PISA στις φυσικές επιστήμες αξιολογεί τον λεγόμενο, κατά τον ΟΟΣΑ, επιστημονικό αλφαβητισμό. Πρόκειται για την «ικανότητα του ατόμου να χρησιμοποιεί την επιστημονική γνώση, να βγάζει συμπεράσματα τα οποία να βασίζονται στην επιστήμη, έτσι ώστε να κατανοεί τον φυσικό κόσμο που το περιβάλλει και να συμβάλει στη λήψη των αποφάσεων για τις αλλαγές που η ανθρώπινη δραστηριότητα επιφέρει σε αυτό», όπως ορίζει ο ΟΟΣΑ.

«Στις άλλες χώρες συνδέουν τη γνώση με την άμεση εφαρμογή της. Για παράδειγμα τα μαθηματικά μπορεί να είναι πιο απλά με ό,τι διδάσκονται τα Ελληνόπουλα. Όμως, στο εξωτερικό τα παιδιά αντιλαμβάνονται την αξία της εφαρμογής των μαθηματικών και αυτό τα ικανοποιεί και τα κάνει να χαίρονται το σχολείο», αναφέρει ο Έλληνας εθνικός συντονιστής του προγράμματος PISA, αναπληρωτής καθηγητής Μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο Πατρών κ. Παναγιώτης Καζαντζής. «Οι κακές ελληνικές επιδόσεις οφείλονται στο ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι επικεντρωμένο στην πρόσληψη ακαδημαϊκών γνώσεων και όχι στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για την επίλυση προβλημάτων της καθημερινής ζωής», τονίζει η αναπληρώτρια καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ερευνας στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο κ. Βάσω Χατζηνικήτα, που έχει διατελέσει και εθνική διαχειρίστρια στο πρόγραμμα PISA. Ουσιαστικά, το ελληνικό σύστημα δίνει κατακερματισμένες γνώσεις, ενώ κύρια χαρακτηριστικά του είναι η παπαγαλία και η έλλειψη συνδυαστικής σκέψης. «Τα θέματα που εξετάζει το PISA δεν είναι μακριά από όσα διδάσκονται τα Ελληνόπουλα. Αλλά δίνονται με διαφορετικό τρόπο. Θα είχαμε καλύτερα αποτελέσματα εάν τα διδάσκαμε με διαφορετικό τρόπο. Και αυτό πρέπει να κάνουμε», λέει ο κ. Καζαντζής.

Γιατί όμως δεν έγινε κάτι, αφού ήταν μέτριες οι επιδόσεις μας και το 2003; Επί θητείας στο υπουργείο Παιδείας της κ. Μαριέττας Γιαννάκου παρουσιάστηκε από Φινλανδούς το φινλανδικό -πρωτεύσαν- σύστημα. Όμως, η παρουσία των Σκανδιναβών δεν αξιοποιήθηκε, καθώς «κουβέντα επί της ουσίας και σε βάθος δεν ακολούθησε στην Ελλάδα», όπως λέει η κ. Χατζηνικήτα. Μάλιστα, όπως τονίζει ο κ. Καζαντζής «πώς μπορούν να γίνουν αλλαγές, πώς μπορεί να αξιοποιηθούν οι επενδύσεις όταν δεν αρχίζουμε από το βασικό: την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού μας συστήματος»;
Οι 30 χώρες μέλη του ΟΟΣΑ είναι: Αυστραλία, Αυστρία, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Δανία, Δημοκρατία της Σλοβακίας, Δημοκρατία της Τσεχίας, Ελβετία, Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, Ιαπωνία, Ιρλανδία, Ισλανδία, Ισπανία, Ιταλία, Καναδάς, Κορέα, Λουξεμβούργο, Μεξικό, Νέα Ζηλανδία, Νορβηγία, Ολλανδία, Ουγγαρία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σουηδία, Τουρκία, Φιλανδία.

_______________ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ_ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ_ΓΛΩΣΣΑ
1 Φινλανδία ...563 ......548 .......547
2 Χονγκ Κονγκ .542 ......547 .......536
3 Ν. Κορέα ....522 ......547 .......556
4 Καναδάς .....534 ......527 .......527
5 Ταιβάν ......532 ......549 .......496
6 Νέα Ζηλανδία 530 ......522 .......521
7 Ολλανδία ....525 ......531 .......507
8 Αυστραλία ...527 ......520 .......513
9 Λιχτενστάιν .522 ......525 .......510
10 Ιαπωνία ....531 ......523 .......498
11 Εσθονία ....531 ......515 .......501
12 Ελβετία ....512 ......530 .......499
13 Βέλγιο .....510 ......520 .......501
14 Μακάο ......511 ......525 .......492
15 Ιρλανδία ...508 ......501 .......517
16 Σλοβενία ...519 ......504 .......494
17 Γερμανία ...516 ......504 .......495
18 Σουηδία ....503 ......502 .......507
19 Τσεχία .....513 ......510 .......483
20 Αυστρία ....511 ......505 .......490
21 Βρετανία ...515 ......495 .......495
22 Δανία ......496 ......513 .......494
23 Πολωνία ....498 ......495 .......508
24 Ισλανδία ...491 ......506 .......484
25 Γαλλία .....495 ......496 .......488
26 Ουγγαρία ...504 ......491 .......432
27 Νορβηγία ...487 ......490 .......484
28 Λετονία ....490 ......486 .......479
29 Λουξεμβούργο 486 .....490 .......479
30 Σλοβακία ...488 ......492 .......466
31 ΗΠΑ ........489 ......474
32 Λιθουανία ..488 ......486 .......470
33 Κροατία ....493 ......467 .......477
34 Ισπανία ....488 ......480 .......461
35 Πορτογαλία .474 ......466 .......472
36 Ιταλία .....475 ......462 .......469
37 Ρωσία ......479 ......476 .......440
38 Ελλάδα .....473 ......459 .......460
39 Ισραήλ .....454 ......442 .......439
40 Τουρκία ....424 ......424 .......447
41 Χιλή .......438 ......411 .......442
42 Σερβία .....436 ......435 .......401
43 Ουρουγουάη .428 ......427 .......413
44 Ταιλάνδη ...421 ......417 .......417
45 Βουλγαρία ..434 ......413 .......402
46 Ρουμανία ...418 ......415 .......396
47 Μεξικό .....410 ......406 .......410
48 Αζερμπαιτζάν 382 .....476 .......353
49 Ιορδανία ...422 ......384 .......401
50 Μαυροβούνιο 412 ......399 .......392
51 Ινδονησία ..393 ......391 .......393
52 Βραζιλία ...390 ......370 .......393
53 Αργεντινή ..391 ......381 .......374
54 Κολομβία ...388 ......370 .......385
55 Τυνησία ....386 ......365 .......380
56 Κατάρ ......349 ......318 .......312
57 Κιργιστάν ..322 ......311 .......285

Πώς αξιολογούνται οι μαθητές και τα συστήματα παιδείας διεθνώς
Απόσπασμα από άρθρο της Χριστίνας Βαλανίδου, ΠΟΛΙΤΗΣ - 16/12/2007, Σελίδα: 42
http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=761102&-V=articles
Είναι ικανοί οι μαθητές για τις μελλοντικές προκλήσεις της ζωής τους; Μπορούν να αναλύσουν, να αιτιολογήσουν και να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά; Έχουν την ικανότητα να συνεχίσουν τη μάθησή τους σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους; Αυτά στοχεύει να αξιολογήσει η έρευνα PISA, που επαναλαμβάνεται κάθε τρία χρόνια. Τα αποτελέσματα της τελευταίας έρευνας-αξιολόγησης, που διεξήχθη το 2006, ανακοινώθηκαν επίσημα στις 4 Δεκεμβρίου 2007.

Η PISA αποτελεί μέρος των ερευνών που διεξάγει ο ΟΟΣΑ. Θεωρείται μια ανταπόκριση στα αιτήματα των κρατών - μελών του να έχουν σε τακτικά χρονικά διαστήματα αξιόπιστα δεδομένα για τις γνώσεις και τις δεξιότητες των μαθητών τους καθώς και των επιδόσεων των σχολικών συστημάτων τους. Η πρώτη έρευνα πραγματοποιήθηκε το 2000, η δεύτερη το 2003 και η τρίτη το 2006. Οι επόμενες έρευνες θα γίνουν το 2009, 2012, 2015 κλπ.
Στην πρώτη αξιολόγηση PISA το 2000, συμμετείχαν 43 χώρες. Το 2003 συμμετείχαν 41 χώρες. Το 2006 συμμετείχαν 57 χώρες. Το 2009 αναμένεται ότι θα λάβουν μέρος 62 χώρες. Εκτός από τα κράτη μέλη του ΟΟΣΑ λαμβάνουν μέρος και άλλες χώρες.

Ποιο είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της PISA
  • Είναι η μόνη διεθνής αξιολόγηση στην εκπαίδευση που μετρά γνώσεις και δεξιότητες των 15χρονων, μιας ηλικίας όπου στις περισσότερες χώρες οι μαθητές ολοκληρώνουν την υποχρεωτική τους εκπαίδευση.
  • Οι αρμόδιοι της PISA θεωρούν ότι αυτό που τους δίνει ιδιαίτερη αίγλη είναι οι ευρείς σκοποί και στόχοι τους και η διεξαγωγή των ερευνών τους σε τακτά χρονικά διαστήματα.
  • Θεωρούν ότι τα αποτελέσματα μπορούν να δώσουν μηνύματα στις συμμετέχουσες χώρες για τους εκπαιδευτικούς τους στόχους, αφού τους προσφέρουν την ευκαιρία να ανασκοπήσουν την πρόοδό τους σε σχέση με τους σκοπούς της PISA.
  • Τα αποτελέσματα αποτελούν μέτρο σύγκρισης "χωρίς να έρχονται οδηγίες" [από τον ΟΟΣΑ] για το αν τα κράτη που συμμετέχουν θα πρέπει να αλλάξουν ή όχι τα εκπαιδευτικά τους συστήματα.
  • Ωστόσο, είναι προφανές ότι, έμμεσα ασκείται πίεση για προβληματισμό και μελέτη των αδυναμιών και των προβλημάτων, αν επιθυμία είναι οι μαθητές να διαθέτουν γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες που αξιολογούνται στην PISA.

Οι Κυβερνήσεις, οι αρμόδιοι της πολιτικής για την εκπαίδευση, οι εκπαιδευτικοί-γονείς-διευθυντές θέτουν συχνά τα ερωτήματα:

  • Τα σχολεία μας προετοιμάζουν επαρκώς τους νέους ανθρώπους για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της ενήλικης ζωής;
  • Έχουν κάποια σχολεία και διδακτικές μέθοδοι μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα;
  • Μπορούν τα σχολεία να συμβάλουν στη βελτίωση του μέλλοντος των μαθητών που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών ή από οικογένειες που βρίσκονται σε μειονεκτικές καταστάσεις -χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα;
  • Το κάθε κράτος που συμμετέχει πληρώνει όλες τις σχετικές δαπάνες που απαιτούνται για τη διεξαγωγή των εξετάσεων/αξιολόγηση PISA που αφορούν τη χώρα του.

Συνείδηση του "γιατί" και του "πώς"
Ωστόσο όσοι θέλουν να δουν την πραγματικότητα της όποιας αξιολόγησης θα πρέπει να παραδεχθούν ότι η επιτυχία ή μη, δεν εξαρτάται γραμμικά και μονοσήμαντα από την εξυπνάδα ή την εργατικότητα μαθητών και εκπαιδευτικών. Είναι συνάρτηση του ίδιου του αναλυτικού προγράμματος του σχετικού μαθήματος - και της σχέσης του με τα εξεταστικά δοκίμια. Είναι επίσης συνάρτηση τόσο της τεχνικής-μεθόδου της εξέτασης, όσο και του γενικότερου σχολικού συγκείμενου και του περιβάλλοντος του μαθητή-οικογενειακού και άλλου, όπου καλείται ο μανθάνων να αναπτύξει τις γνώσεις και τις δεξιότητές του.
Είναι σε συνάρτηση με την κουλτούρα και την κυρίαρχη νοοτροπία σε όλα τα επίπεδα για το τι σημαίνει μάθηση και μόρφωση.

Αν π.χ. ο μαθητής ποτέ δεν διδάχθηκε ή δεν συνδυάστηκε η διδασκαλία-μάθησή του με ζητήματα της καθημερινότητάς του, δεν θα έχει αποκτήσει τις γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες να αντιμετωπίσει σχετικά ερωτήματα. Αν έμαθε "ξερά" έναν τύπο μαθηματικών ή φυσικής ή τη χημική αντίδραση, χωρίς τη "χρησιμότητα-εφαρμογή τους" στην καθημερινή ζωή του ιδίου ή του περιβάλλοντός του, θα έχει τα χείριστα αποτελέσματα σε μια εξέταση/αξιολόγηση τύπου PISA. Και αυτό παρά το ότι μπορεί να είναι και άριστος στη λύση προβλημάτων άλγεβρας, κυματικής φυσικής ή οργανικής χημείας. Αν ζει σε ένα περιβάλλον -σχολικό, οικογενειακό κλπ- όπου οι εκπαιδευτικοί/επιθεωρητές, γονείς, κοινότητα και ΜΜΕ, δεν διαθέτουν και δεν προβάλλουν το σχετικό προβληματισμό και την αναζήτηση της σημασίας και της σχέσης της γνώσης με τις πολλές εκφάνσεις της ίδιας της ζωής, τότε λίγες πιθανότητες θα έχει να αναπτύξει σχετικές δεξιότητες και ικανότητες σκέψης και εφαρμογής τους.

Αυτό που επιβάλλεται να γίνει συνείδηση σε όλους είναι ότι οι νέοι δεν χρειάζονται μόνο γνώσεις και δεξιότητες αλλά επίσης συνείδηση του "γιατί" και του "πώς" θα μάθουν, και ποια η σχέση αυτών που μαθαίνουν με αυτά που βιώνουν στην κοινωνία - και για τα οποία θα πρέπει να ενδιαφέρονται.

Απευθύνεται σε ηλικίες Είναι μια διεθνής αξιολόγηση που έχει εξελιχθεί σε πρότυπη. Αναπτύσσεται στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ. Απευθύνεται σε μαθητές 15 χρόνων [15 χρόνων και 3 μηνών -16 χρόνων και 2 μηνών]. Δεν απευθύνεται σε μια "συγκεκριμένη τάξη" του σχολείου αλλά σε ηλικία, στην οποία αναμένεται το άτομο να έχει ήδη αναπτύξει βασικές γνώσεις-δεξιότητες, ικανότητες. Η ηλικία αυτή συμπίπτει γενικά με την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου φοίτησης στο σχολείο -που σε ορισμένες συμμετέχουσες χώρες είναι τα χρόνια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Σε κάθε χώρα συμμετέχουν περίπου 4.500 -10.000 μαθητές.
Σε εθνικό και κεντρικό επίπεδο με διεθνή εκπροσώπηση
Εμπλοκή ειδικών-εμπειρογνωμόνων
Για να οργανωθεί και να διεξαχθεί η έρευνα PISA και να αναλυθούν τα αποτελέσματά της, εμπλέκεται μεγάλος αριθμός ειδικών και εμπειρογνωμόνων. Τόσο σε ζητήματα που αφορούν την προετοιμασία του περιεχομένου των εξεταστικών δοκιμίων όσο και στις στατιστικές αναλύσεις, σε εθνικό και σε κεντρικό επίπεδο, με διεθνή εκπροσώπηση. Οι ομάδες τους συνεργάζονται σε όλα τα επίπεδα ώστε τα αποτελέσματα να έχουν αξιοπιστία και συγκρισιμότητα -όπως όλες οι επιστημονικές αναλύσεις και μελέτες που διοργανώνονται στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ. Η συνεργασία ανάμεσα σε εθνικό και κεντρικό επίπεδο οδηγεί σε επιλογή των κατάλληλων εξεταστικών ζητημάτων και στη διόρθωσή τους και στη συνέχεια στη στατιστική επεξεργασία και ανάλυση των αποτελεσμάτων, με όλες τις αναγκαίες διορθώσεις ή απορρίψεις αποτελεσμάτων, όπου και όταν χρειάζεται.

Εξεταστικά δοκίμια και διαδικασίες εξέτασης-ανάλυσης αποτελεσμάτων

  • Χρησιμοποιείται "το χαρτί και το μολύβι" και για κάθε ένα μαθητή διαρκεί δύο ώρες.
  • Το εξεταστικό δοκίμιο είναι ένα μείγμα ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής και ερωτήσεων, που απαιτούν από τους μαθητές να οικοδομήσουν τη δική τους απάντηση, αιτιολογώντας την κατάλληλα.
  • Τα ζητήματα εξέτασης είναι οργανωμένα σε ομάδες που βασίζονται σε κείμενο σχετικό με καταστάσεις από την πραγματική ζωή.
  • Τα ερωτήματα είναι ταξινομημένα σε ομάδες που αντιστοιχούν σε διάφορα επίπεδα δυσκολίας, από το επίπεδο 1-μικρής δυσκολίας έως το επίπεδο 6-μεγάλης δυσκολίας.
  • Στο πλαίσιο της εξέτασης, ο κάθε μαθητής συμπληρώνει ένα ερωτηματολόγιο στο οποίο απαντά και δίνει πληροφορίες για τον εαυτό του, τη στάση του έναντι της διαδικασίας μάθησης, την οικογένειά του.
  • Στο ίδιο πλαίσιο, οι διευθυντές των σχολείων συμπληρώνουν σχετικό ερωτηματολόγιο για τα σχολεία τους που έχει σχέση με το σχολικό συγκείμενο αλλά και το υπόβαθρο των γονιών των μαθητών.
  • Τα ερωτηματολόγια αυτά αναλύονται και λαμβάνονται υπόψη στις στατιστικές αναλύσεις για τα αποτελέσματα. Ιδιαίτερα όταν χρειάζεται να γίνει η σύνδεση -συσχέτιση με παράγοντες όπως το φύλο, την κοινωνικο-οικονομική κατάσταση των μαθητών, τη μετανάστευση, τη σχέση τους με το σχολείο και τη διάθεση για μάθηση.
  • Σε όλους τους κύκλους της PISA εξετάζονται όλοι οι τομείς: Ανάγνωση/κατανόηση, μαθηματικά και επιστήμη. Ωστόσο κάθε κύκλος δίνει ιδιαίτερη έμφαση σε έναν τομέα. Ο τελευταίος κύκλος, PISA 2006 [αποτελέσματα 4/12/07], δίνει έμφαση στον επιστημονικό αλφαβητισμό.
  • Τα αποτελέσματα από τις εξετάσεις αυτές τυγχάνουν ειδικής επεξεργασίας για να είναι αντιπροσωπευτικά των μαθητών/σχολείων της χώρας.
  • Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων/μονάδων για κάθε χώρα γίνεται μετά από τις κατάλληλες στατιστικές αναλύσεις και επεξεργασίες και με στόχο να γίνουν συγκρίσιμα.

Τι αξιολογεί η PISA

Εξετάζει τον αλφαβητισμό στα μαθηματικά, τις επιστήμες, την ανάγνωση/κατανόηση. Το 2003 στην αξιολόγηση PISA προστέθηκε για αξιολόγηση η ικανότητα λύσης προβλήματος -που αποτελεί μια διαθεματική δεξιότητα- αναγκαία για όλα τα γνωστικά αντικείμενα. Αυτό σημαίνει ότι "εξετάζει" όχι απλώς τι γνωρίζουν οι μαθητές από το μάθημα στο σχολείο, αλλά τι δεξιότητες έχουν αποκτήσει και πόσο αποτελεσματικά μπορούν να εφαρμόσουν ό,τι έχουν μάθει στο σχολείο στην καθημερινή τους ζωή και στις προκλήσεις της. Αυτό σημαίνει ότι η έρευνα της PISA δεν μετρά "το πόσο καλά έχουν μάθει το μάθημά τους" οι μαθητές μετά τη διδασκαλία και με βάση το αντίστοιχο αναλυτικό πρόγραμμα, αλλά πόσο "καλά έχουν κατανοήσει-εμπεδώσει" τη σημασία, την εφαρμογή και τη σχέση του με τη ζωή.

Τι αξιολογεί η PISA; Επιστημονικός αλφαβητισμός

Είναι η ικανότητα να χρησιμοποιεί την επιστημονική γνώση, να εντοπίζει/ανιχνεύει ερωτήματα και να εξάγει συμπεράσματα στη βάση δεδομένων για να κατανοήσει και να βοηθήσει στη λήψη αποφάσεων για το φυσικό κόσμο και τις αλλαγές που γίνονται μέσα από την ανθρώπινη δραστηριότητα. Μαθηματικός αλφαβητισμός

Είναι η ικανότητα του ατόμου να ανιχνεύει-εντοπίζει και να κατανοεί το ρόλο που διαδραματίζουν τα μαθηματικά στον κόσμο, να επιτυγχάνεται η κρίση με τεκμηρίωση και να εμπλέκεται με τη μαθηματική σκέψη με τρόπο που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ζωής του ατόμου ως εποικοδομητικού, σκεπτόμενου και ενεργού πολίτη. Ικανότητα λύσης προβλήματος

Είναι η ικανότητα του ατόμου να χρησιμοποιεί τις γνωστικές διαδικασίες για να αντιμετωπίζει και να επιλύει πραγματικές διαθεματικές -οριζόντιες καταστάσεις, όταν η διαδικασία της λύσης δεν είναι άμεσα προφανής και όπου οι τομείς της ανάγνωσης/κατανόησης ή του αναλυτικού προγράμματος που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν, δεν είναι εντός ενός και μοναδικού τομέα -μαθηματικών, επιστήμης ή ανάγνωσης. Αλφαβητισμός στην ανάγνωση/κατανόηση Ο αλφαβητισμός στην ανάγνωση/κατανόηση είναι η ικανότητα για ερμηνεία-αναστοχασμό με βάση ανάγνωση γραπτού κειμένου και η σχετική αξιολόγηση της πληροφορίας-θέματος που τίθεται σε αυτό. Και αυτό σχετικά με πραγματικές καταστάσεις ζωής/κοινωνίας. Για τον αναγνωστικό αλφαβητισμό, η PISA δεν εξετάζει ειδικό αναλυτικό πρόγραμμα, αλλά αξιολογεί αν οι μαθητές έχουν την ικανότητα και τη δεξιότητα ερμηνείας-εφαρμογής της πληροφορίας-περιεχομένου-γνώσης. Απαιτεί οι μαθητές να μελετούν, να αναλύουν, να αιτιολογούν, να ερμηνεύουν και να λύνουν προβλήματα με τεκμηριωμένη διατύπωση των απαντήσεων ή των συμπερασμάτων τους.

Αξιολόγηση προτιμήσεων, σκέψεων και προβληματισμών των μαθητών

Η PISA εκτός από την αξιολόγηση των μαθητών στον αλφαβητισμό στην ανάγνωση/κατανόηση, τα μαθηματικά και την επιστήμη, καταγράφει ταυτόχρονα τις απαντήσεις των μαθητών σε ερωτήματα σχετικά με τα κίνητρά τους, τα πιστεύω τους για τις δικές τους μαθησιακές στρατηγικές που χρησιμοποιούν στην αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Με τα ερωτήματα/απαντήσεις-αποτελέσματα, η PISA δημοσιοποιεί και τα εξής:

  • Συμπεριφορές-στάσεις μαθητών σε σχέση με την επιστήμη: Το βαθμό που οι μαθητές υποστηρίζουν ή όχι την επιστημονική διερεύνηση, αν πιστεύουν ότι μπορούν να επιτύχουν στις επιστήμες, αν ενδιαφέρονται για τις επιστήμες, αν νιώθουν υπεύθυνα έναντι των ζητημάτων ενέργειας και προστασίας του περιβάλλοντος
  • Επίσης δημοσιεύονται ζητήματα που αφορούν τη σχέση των επιδόσεων με το σχολείο και το οικογενειακό-κοινωνικό υπόβαθρο των μαθητών, τις εκπαιδευτικές πολιτικές των χωρών, όπως: Οι πρακτικές που χρησιμοποιούνται στο σχολείο -επιλογή, ομαδοποίηση μαθητών στη διαδικασία σχολείου, οι πιέσεις/ενδιαφέρον γονιών έναντι των μαθητών, οι πολιτικές λογοδοσίας των σχολείων, η αυτονομία του σχολείου, οι πηγές που διαθέτει το σχολείο, η εκπαιδευτική ποιότητα και η δικαιότητα [και η επίδρασή τους στις επιδόσεις μαθητών].
Η κατάταξη των χωρών και τα αποτελέσματά τους
  • Για κάθε χώρα το αποτέλεσμα είναι ο μέσος όρος του αποτελέσματος του κάθε μαθητή τους. Ο μέσος όρος των αποτελεσμάτων των χωρών του ΟΟΣΑ είναι 500 μονάδες [με απόκλιση 100 μονάδων].
  • Τα τελικά αποτελέσματα κατατάσσουν τις χώρες σύμφωνα με τις επιδόσεις των μαθητών τους στον αναγνωστικό αναλφαβητισμό, το μαθηματικό αλφαβητισμό-δεξιότητες λύσης προβλήματος και στον επιστημονικό αλφαβητισμό.
  • Η PISA δεν δίνει συνολικές-συνδυασμένες μονάδες των αποτελεσμάτων από τους εξεταζόμενους τομείς, αλλά για κάθε έναν ξεχωριστά και οι χώρες ταξινομούνται με βάση τα αποτελέσματα σε κάθε έναν τομέα.
  • Η ταξινόμηση σε κάθε έναν τομέα δεν δίνεται με έναν μόνο αριθμό μονάδων αλλά με όριο στο οποίο κυμαίνεται η ταξινόμηση της χώρας. Και αυτό για να περιοριστεί το λάθος από τις αναλύσεις-στατιστικές λόγω συμμετοχής δείγματος και όχι ολόκληρου του μαθητικού πληθυσμού της ηλικίας των 15 χρόνων.
Αποτελέσματα της τελευταίας αξιολόγησης PISA 2006

Επιδόσεις στον αλφαβητισμό στην επιστήμη [Πίνακας Α]

Ο επιστημονικός αλφαβητισμός ερμηνεύεται ως εξής:

Ο μαθητής θα πρέπει:

  • Να κατέχει την επιστημονική γνώση και να τη χρησιμοποιεί για να βρίσκει τα ερωτήματα, να αποκτά νέα γνώση, να εξηγεί επιστημονικά φαινόμενα και να εξάγει συμπεράσματα στη βάση δεδομένων και για ζητήματα που σχετίζονται με την επιστήμη.
  • Να κατανοεί τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της επιστήμης ως μορφής της ανθρώπινης γνώσης και της ερευνητικής αναζήτησης.
  • Να έχει συνείδηση για τον τρόπο με τον οποίο η επιστήμη και η τεχνολογία διαμορφώνουν το περιβάλλον της νόησης και του πολιτισμού.
  • Να εμπλέκεται σε ζητήματα που σχετίζονται με την επιστήμη και με τις αρχές της επιστήμης, ως σκεπτόμενος πολίτης.
Η PISA αξιολογεί την ικανότητα του μαθητή να ανταποκρίνεται σε επιστημονικά ζητήματα/προβλήματα σε ποικιλία καταστάσεων που επηρεάζουν τόσο την προσωπική ζωή του όσο και την κοινωνία και τον κόσμο.

Αξιολογεί βασικά τρεις βασικές επιστημονικές δεξιότητες, για το μαθητή:

  • Να ανιχνεύει τα ζητήματα που μπορούν να διερευνηθούν με επιστημονικό τρόπο και να αναγνωρίζει τα κύρια χαρακτηριστικά της επιστημονικής διερεύνησης.
  • Να εξηγεί φαινόμενα με επιστημονικό τρόπο, εφαρμόζοντας τη γνώση του στην επιστήμη, να περιγράφει και να εξηγεί τα φαινόμενα, αλλά και να προβλέπει τυχόν αλλαγές.
  • Να χρησιμοποιεί τα επιστημονικά ευρήματα για να εξάγει συμπεράσματα, να εξηγεί τα δεδομένα, να εντοπίζει τις παραδοχές, τα φαινόμενα και τη λογική που τα χαρακτηρίζει και να τα χρησιμοποιεί για τις απαντήσεις-εξηγήσεις τους.
Διαφορές επιδόσεων αγοριών-κοριτσιών:

Στις επιδόσεις σε σχέση με τον επιστημονικό αλφαβητισμό, οι διαφορές ανάμεσα στα δύο φύλα είναι μικρές. Και όπου υπάρχουν τα κορίτσια υπερτερούν έναντι των αγοριών.
Σημειώνεται ότι δεν υπάρχει σχέση ανάμεσα στο μέγεθος των χωρών και το μέσο όρο των επιδόσεων των 15χρονων μαθητών τους. Επίσης δεν υπάρχει ανάλυση συσχετισμού με την αναλογία ξένων μαθητών [που έχουν γεννηθεί στο εξωτερικό] και τις μέσες επιδόσεις τής κάθε χώρας.

Παράδειγμα εξεταστικού ζητήματος

Χρήση επιστημονικών δεδομένων - "εύκολη ερώτηση"

Η όξινη βροχή
Πιο κάτω είναι μια φωτογραφία των Καρυάτιδων που βρίσκονται στην Ακρόπολη, στην Αθήνα, για περισσότερα από 2.500 χρόνια. Τα αγάλματα είναι κατασκευασμένα από έναν τύπο πέτρας που ονομάζεται μάρμαρο.

ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ

Η σύσταση του μαρμάρου είναι το ανθρακικό ασβέστιο. Το 1980 τα πρωτότυπα αγάλματα μεταφέρθηκαν στο μουσείο της Ακρόπολης και αντικαταστάθηκαν από ομοιώματά τους. Τα πρωτότυπα είχαν διαβρωθεί από την όξινη βροχή. Η επίδραση της όξινης βροχής στο μάρμαρο μπορεί να αναπαρασταθεί όταν τοποθετηθούν θραύσματα μαρμάρου στο ξίδι για ένα βράδυ. Το ξίδι και η βροχή έχουν περίπου το ίδιο επίπεδο οξύτητας. Όταν τα θραύσματα μαρμάρου τοποθετηθούν μέσα στο ξίδι, σχηματίζονται φυσαλίδες. Η μάζα των στερεών θραυσμάτων του μαρμάρου μπορεί να ευρεθεί πριν και μετά το πείραμα.

Ερώτημα

Ένα κομμάτι-θραύσμα μαρμάρου έχει μάζα 2,0 γρ. πριν να τοποθετηθεί στο ξίδι όπου το αφήνετε να παραμείνει για ένα βράδυ. Το κομμάτι-θραύσμα μαρμάρου απομακρύνεται την άλλη μέρα και ξηραίνεται. Ποια θα είναι η μάζα του στεγνού μαρμάρου;

Α. Λιγότερη από 2,0 γρ.

Β. Ακριβώς 2,0 γρ.

Γ. Μεταξύ 2,0 και 2,4 γρ.

Δ. Περισσότερο από 2.4 γρ.

Ερώτηση στάσης- συμπεριφοράς σε σχέση με την επιστήμη

Η πιο κάτω ερώτηση -μετά από μια σειρά ερωτήσεων για την όξινη βροχή- είναι παράδειγμα για τον τρόπο με τον οποίο η PISA διερευνά τις συμπεριφορές των μαθητών σε ζητήματα επιστήμης για τα οποία είχαν ήδη εξεταστεί.

Πόσο ενδιαφέρον έχεις για τις πληροφορίες που ακολουθούν.

Σημειώστε μόνο ένα τετραγωνάκι σε κάθε σειρά [] Μεγάλο ενδιαφέρον [] Μέτριο ενδιαφέρον [] Μικρό ενδιαφέρον [] Κανένα ενδιαφέρον.
[] Να μάθετε ποιες δραστηριότητες του ανθρώπου συμβάλλουν περισσότερο στη δημιουργία όξινης βροχής
[] Να μάθετε για τεχνολογίες που περιορίζουν την εκπομπή αερίων [ρύπων]
[] Να κατανοήσετε τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για να αποκαταστήσουν φθορές σε κτήρια κατεστραμμένα από την όξινη βροχή

Πίνακας Α:

Σειρά κατάταξης χωρών/οικονομιών στον επιστημονικό αλφαβητισμό
  • 1. Φινλανδία* 563 2. Χονγκ-Κονγκ/Κίνα 542 3. Καναδάς* 534 4. Ταϊβάν 532 5. Εσθονία 531 6. Ιαπωνία* 531 7. Νέα Ζηλανδία* 530 8. Αυστραλία* 527 9. Ολλανδία* 525 10. Λιχτενστάιν 522 11. Κορέα* 522 12. Σλοβενία 519 13. Γερμανία* 516 14. Ην. Βασίλειο* 515 15. Τσεχία* 513 16. Ελβετία* 512 17. Μακάο-Κίνα 511 18. Αυστρία* 511 19. Βέλγιο* 510 20. Ιρλανδία* 508 21. Ουγγαρία* 504
  • Χωρίς μεγάλη απόκλιση από το μέσο όρο ΟΟΣΑ
    22. Σουηδία* 503 23. Πολωνία* 498 24. Δανία* 496 25. Γαλλία* 495 26. Κροατία 493
  • Κάτω από το μέσο όρο ΟΟΣΑ
    27. Ισλανδία* 491 28. Λετονία 490 29. ΗΠΑ* 489 30. Σλοβακία* 488 31. Ισπανία* 488 32. Λιθουανία 488 33. Νορβηγία* 487 34. Λουξεμβούργο* 486 35. Ομοσπ. Ρωσίας 479 36. Ιταλία* 475 37. Πορτογαλία* 474 38. Ελλάδα* 473 39. Ισραήλ 454 40. Χιλή 438 41. Σερβία 436 42. Βουλγαρία 434 43. Ουρουγουάη 428 44. Τουρκία* 424 45. Ιορδανία 422 46. Ταϊλάνδη 421 47. Ρουμανία 418 48. Μαυροβούνιο 412 49. Μεξικό* 410 50. Ινδονησία 393 51. Αργεντινή 391 52. Βραζιλία 390 53. Κολομβία 388 54. Τυνησία 386 55. Αζερμπαϊτζάν 382 56. Κατάρ 349 57. Κιργισία 322
Επιδόσεις στον αλφαβητισμό στην ανάγνωση/κατανόηση

[Πίνακας Β] Η PISA αξιολογεί τον αλφαβητισμό στην ανάγνωση/κατανόηση ως ικανότητα του μαθητή να χρησιμοποιεί τη γραπτή πληροφορία σε καταστάσεις που συναντά στην καθημερινή ζωή του.

Οι μαθητές καλούνται να μελετήσουν κείμενο, να εξαγάγουν την πληροφορία, να ερμηνεύσουν το κείμενο και να το αξιολογήσουν.
  • Η Κορέα είχε τις πιο υψηλές επιδόσεις, κατά πολύ υψηλότερες από άλλες -ακόμη και από τη Φινλανδία- με μέσο όρο 556 μονάδες.
  • Η Φινλανδία είχε 547 μονάδες και ακολουθούσε το Χονγκ- Κονγκ/ Κίνα [536 μονάδες].
  • Κατά σειρά ακολουθούν οι επόμενες -που περιλαμβάνονται στο μέσο όρο- χωρίς μεγάλη στατιστική διαφορά: Καναδάς [μονάδες 527], Νέα Ζηλανδία, Ιρλανδία, Αυστραλία, Λιχτενστάιν, Πολωνία, Σουηδία, Ολλανδία, Βέλγιο, Εσθονία, Ελβετία, Ιαπωνία, Ταιβάν/Κίνα, Ην. Βασίλειο, Γερμανία, Δανία, Σλοβενία, Μακάο/Κίνα, Αυστρία, Γαλλία [ 488 μονάδες].
  • Οι χώρες που έχουν επιδόσεις κάτω από το μέσο όρο είναι: Ισλανδία [484 μονάδες], Νορβηγία, Τσεχία, Ουγγαρία, Λετονία, Λουξεμβούργο, Κροατία, Πορτογαλία, Λιθουανία, Ιταλία, Σλοβακία, Ισπανία, Ελλάδα [460 μονάδες], Τουρκία [447 μονάδες], Χιλή, Ομοσπονδία Ρωσίας, Ισραήλ, Ταϊλάνδη, Ουρουγουάη, Μεξικό, Βουλγαρία, Σερβία, Ιορδανία, Ρουμανία, Ινδονησία, Βραζιλία, Μαυροβούνιο, Κολομβία, Τυνησία, Αργεντινή, Αζερμπαϊτζάν, Κατάρ, Κιργισία [285 μονάδες].
Διαφορές ανάμεσα σε φύλο.
  • Σε όλες τις αξιολογήσεις PISA [2000, 2003, 2006] τα κορίτσια υπερτερούν στις επιδόσεις έναντι των αγοριών στον τομέα του αναγνωστικού αλφαβητισμού.
  • Στην Ελλάδα και τη Φινλανδία οι διαφορές ήταν μεγάλες, με τα κορίτσια να υπερτερούν κατά 57 και 51 μονάδες, αντίστοιχα έναντι των αγοριών.
  • Το χάσμα ήταν μεγαλύτερο, μεταξύ 50-66 μονάδων, στα μη μέλη του ΟΟΣΑ, στις χώρες: Κατάρ, Βουλγαρία, Ιορδανία, Ταϊλάνδη, Αργεντινή, Σλοβενία, Λιθουανία, Κιργισία, Λετονία και Κροατία.
  • Οι μικρότερες διαφορές στις επιδόσεις ανάμεσα σε κορίτσια-αγόρια ήταν στην Ολλανδία και το Ην. Βασίλειο. Αλλαγές από PISA 2000 και 2003
  • Έχουν βελτιώσει τις επιδόσεις τους οι εξής χώρες: Κορέα, Χονγκ-Κονγκ/Κίνα, Πολωνία, Χιλή, Λιχτενστάιν, Ινδονησία.
  • Έχουν χειροτερεύσει τις επιδόσεις τους οι εξής χώρες: Ισπανία, Ιαπωνία, Ισλανδία, Νορβηγία, Ιταλία, Γαλλία, Αυστραλία, Ελλάδα, Μεξικό, Αργεντινή, Ρουμανία, Βουλγαρία, Ομοσπονδία Ρωσίας, Ταϊλάνδη.
Παράδειγμα ανάγνωσης-κατανόησης

Ερώτημα 47 [Στόχος να βρίσκουν την πληροφορία]

Ποια βιβλιοθήκη παραμένει ανοικτή στις 6 μμ την Παρασκευή το βράδυ;


A. Βιβλιοθήκη Brunswick B. Βιβλιοθήκη Turnbull C. Βιβλιοθήκη Coburg D. Βιβλιοθήκη Fawkner E. Βιβλιοθήκη Glenroy

Πίνακας Β:
Σειρά κατάταξης χωρών/οικονομιών στον αλφαβητισμό στην ανάγνωση-κατανόηση

  • Πάνω από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ
    Κορέα 556 2. Φινλανδία* 547 3. Χονγκ-Κονγκ/Κίνα 536 4. Καναδάς* 527 5. Νέα Ζηλανδία* 521 6. Ιρλανδία* 517 7. Αυστραλία* 513 8. Λιχτενστάιν 510 9. Πολωνία* 508 10. Σουηδία* 507 11. Ολλανδία* 507 12. Βέλγιο* 501 13. Εσθονία 501 14. Ελβετία* 499 15. Ιαπωνία* 498
  • Χωρίς σημαντική απόκλιση από το μέσο όρο ΟΟΣΑ
    16. Ταϊβάν 496 17. Ην. Βασίλειο* 495 18. Γερμανία* 495 19. Δανία* 494 20. Σλοβενία 494 21. Μακάο-Κίνα 492 22. Αυστρία* 490 23. Γαλλία* 488 24. Ισλανδία* 484
  • Κάτω από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ
    25. Νορβηγία* 484 26. Τσεχία* 483 27. Ουγγαρία* 482 28. Λετονία 479 29. Λουξεμβούργο* 479 30. Κροατία 477 31. Πορτογαλία* 472 32. Λιθουανία 470 33. Ιταλία* 469 34. Σλοβακία* 466 35. Ισπανία* 461 36. Ελλάδα* 460 37. Τουρκία* 447 38. Χιλή 442 39. Ομοσπ. Ρωσίας 440 40. Ισραήλ 439 41. Ταϊλάνδη 417 42. Ουρουγουάη 413 43. Μεξικό* 410 44. Βουλγαρία 402 45. Σερβία 401 46. Ιορδανία 401 47. Ρουμανία 396 48. Ινδονησία 393 49. Βραζιλία 393 50. Μαυροβούνιο 392 51. Κολομβία 385 52. Τυνησία 380 53. Αργεντινή 374 54. Αζερμπαϊτζάν 353 55. Κατάρ 312 56. Κιργισία 285
    ΗΠΑ*: Αποκλείστηκαν από τα αποτελέσματα
Επιδόσεις στον αλφαβητισμό στα μαθηματικά [Πίνακας Γ]

Το θέμα του αλφαβητισμού στα μαθηματικά αξιολογήθηκε στις προηγούμενες έρευνες [κυρίως στην PISA 2003]. Η PISA 2006 είχε αναφορές με στόχο την επικαιροποίηση των δεδομένων - επιδόσεων στις διάφορες χώρες στον τομέα αυτό. Η αξιολόγηση PISA στον τομέα του αλφαβητισμού στα μαθηματικά σχετίζεται με την ικανότητα των μαθητών να αναλύουν, να αιτιολογούν, και να εκφράζουν αποτελεσματικά στη διαδικασία της διατύπωσης, επίλυσης και ερμηνείας του μαθηματικού προβλήματος, μέσα από ποικιλία καταστάσεων, χρησιμοποιώντας έννοιες ποσοτικές, έννοιες χώρου, πιθανοτήτων και άλλων μαθηματικών εννοιών.

  • Η Φινλανδία μαζί με την Ταϊβάν/Κίνα, Χονγκ-Κονγκ/Κίνα, Κορέα, κατατάσσονται στις πρώτες [μονάδες αντίστοιχα 549, 548, 547, 547].
  • Χώρες που κατατάσσονται πάνω από το μέσο όρο αποτελεσμάτων εξέτασης/αξιολόγησης PISA -χωρίς σημαντική στατιστική διαφορά είναι: Ολλανδία [531 μονάδες], Ελβετία, Καναδάς, Μακάο/Κίνα, Λιχτενστάιν, Ιαπωνία, Νέα Ζηλανδία, Βέλγιο, Αυστραλία, Εσθονία, Δανία, Τσεχία, Ισλανδία, Αυστρία, Σλοβενία, Γερμανία, Σουηδία, Ιρλανδία, Γαλλία, Ην. Βασίλειο, Πολωνία [495 μονάδες]
  • Χώρες που κατατάσσονται κάτω από το μέσο όρο αποτελεσμάτων εξέτασης/αξιολόγησης PISA: Σλοβακία, Ουγγαρία, Λουξεμβούργο, Νορβηγία, Λιθουανία, Λετονία, Ισπανία, Αζερμπαϊτζάν, Ομοσπονδία Ρωσίας, Κροατία, Πορτογαλία, Ιταλία, Ελλάδα [459 μονάδες], Ισραήλ, Σερβία, Ουρουγουάη, Τουρκία [424 μονάδες], Ταϊλάνδη, Ρουμανία, Βουλγαρία, Χιλή, Μεξικό, Μαυροβούνιο, Ινδονησία, Ιορδανία, Αργεντινή, Κολομβία, Βραζιλία, Τυνησία, Κατάρ, Κιργισία [311 μονάδες] Αλλαγές από επιδόσεις στην PISA 2003
  • Γενικά οι επιδόσεις δεν έχουν διαφοροποιηθεί στο μαθηματικό αλφαβητισμό.
  • Μικρός αριθμός χωρών έχει παρουσιάσει μικρή βελτίωση: Μεξικό, Ελλάδα, Ινδονησία και Βραζιλία.
  • Αριθμός χωρών μείωσε τις επιδόσεις σε σχέση με το 2003: Γαλλία, Ιαπωνία, Ισλανδία, Βέλγιο, Λιχτενστάιν.
Διαφορές ανάμεσα σε φύλο
  • Σε όλες τις αξιολογήσεις PISA [2003, 2006] τα αγόρια υπερτερούν στις επιδόσεις έναντι των κοριτσιών στον τομέα του μαθηματικού αλφαβητισμού.
  • Σε 35 από τις 57 χώρες που έλαβαν μέρος τα αγόρια είχαν μεγαλύτερες επιδόσεις από ό,τι τα κορίτσια.Παραδείγματα εξεταστικού ζητήματος για μαθηματικό αλφαβητισμό Μαθηματικός αλφαβητισμός [παράδειγμα από την έκδοση "Assessing Scientific, Reading, and Mathematical Literacy-A framework for PISA 2006 /OECD]

Μαθηματικό παράδειγμα 23: Φώκια

Η φώκια αναπνέει και όταν κοιμάται. Ο Μάρτιν παρακολούθησε μια φώκια για μια ώρα. Στην αρχή της παρατήρησής του, η φώκια έκανε βουτιά στο βυθό της θάλασσας και άρχισε να κοιμάται. Σε 8 λεπτά ανέβηκε σιγά - σιγά στην επιφάνεια και ανάπνευσε. Σε 3 λεπτά επανήλθε πίσω στο βυθό της θάλασσας. Ολόκληρη η διαδικασία συνεχίστηκε με πολύ κανονικό τρόπο.

Ερώτημα: Μετά από μία ώρα, η φώκια βρισκόταν:

Α. Στο βυθό της θάλασσας Β. Στη διαδρομή της προς τα πάνω Γ. Ανάπνεε Δ. Στη διαδρομή της προς τα κάτω

Πίνακας Γ:
Σειρά κατάταξης χωρών/οικονομιών στον αλφαβητισμό στα μαθηματικά:

  • Πάνω από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ
    1. Ταϊβάν 549 2. Φινλανδία* 548 3. Χονγκ-Κονγκ/Κίνα 547 4. Κορέα* 547 5. Ολλανδία* 531 6. Ελβετία* 530 7. Καναδάς* 527 8. Μακάο-Κίνα 525 9. Λιχτενστάιν 525 10. Ιαπωνία* 523 11. Νέα Ζηλανδία* 522 12. Βέλγιο* 520 13. Αυστραλία* 520 14. Εσθονία 515 15. Δανία* 513 16. Τσεχία* 510 17. Ισλανδία* 506 18. Αυστρία* 505 19. Σλοβενία 504 20. Γερμανία* 504
  • Χωρίς σημαντική απόκλιση από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ
    21. Σουηδία* 502 22. Ιρλανδία* 501 23. Γαλλία* 496 24. Ην. Βασίλειο* 495 25. Πολωνία* 495 26. Σλοβακία* 492
  • Κάτω από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ
    27. Ουγγαρία* 491 28. Λουξεμβούργο* 490 29. Νορβηγία* 490 30. Λιθουανία 486 31. Λετονία 486 32. Ισπανία* 480 33. Αζερμπαϊτζάν 476 34. Ομοσπ. Ρωσίας 476 35. ΗΠΑ* 474 36. Κροατία 467 37. Πορτογαλία* 466 38. Ιταλία* 462 39. Ελλάδα* 459 40. Ισραήλ 442 41. Σερβία 435 42. Ουρουγουάη 427 43. Τουρκία* 424 44. Ταϊλάνδη 417 45. Ρουμανία 415 46. Βουλγαρία 413 47. Χιλή 411 48. Μεξικό* 406 49. Μαυροβούνιο 399 50. Ινδονησία 391 51. Ιορδανία 384 52. Αργεντινή 381 53. Κολομβία 370 54. Βραζιλία 370 55. Τυνησία 365 56. Κατάρ 318 57. Κιργισία 311

Σημείωση για Πίνακα Α, Πίνακα Β και Πίνακα Γ
Για τις χώρες του ΟΟΣΑ -με αστερίσκο- έχει γίνει στατιστική τυποποίηση έτσι ώστε ο μέσος όρος να είναι 500 μονάδες. Οι επιδόσεις των μαθητών τυποποιούνται ώστε τα 2/3 περίπου να παρουσιάζονται με επιδόσεις μεταξύ 400 και 600 μονάδων, δηλαδή με τυπική απόκλιση 100 από το μέσο όρο των 500 μονάδων.

Είναι σαφές ότι για να μπορέσουν να ανταποκριθούν τα ελληνόπουλα σε τέτοιες αξιολογήσεις, χρειάζονται:

  • Αλλαγές σε αναλυτικά προγράμματα, σε μεθόδους διδασκαλίας-προσεγγίσεις και διδακτικά μέσα.
  • Αλλαγές στην επιμόρφωση-νοοτροπία εκπαιδευτικών, διευθυντών σχολείων, επιθεωρητών, αλλά και των εκπαιδευτών τους.
  • Αλλαγές στην κουλτούρα μάθησης-μόρφωσης, από το σχολείο στην οικογένεια, μέχρι και τα ΜΜΕ.
  • Αλλαγές στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
  • Προφανώς ο "κλασικός τύπος" φροντιστηριακών μαθημάτων δεν μπορεί να βελτιώσει τις επιδόσεις μαθητών στην αξιολόγηση/έρευνα PISA.
Γκαλοπ στην Αμερική http://www.youtube.com/watch?v=fJuNgBkloFE (υπάρχουν και χειρότερα)

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΜΑΘΗΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ