04 Μαΐου 2008

ΜΙΛΑ, ΜΗ ΦΟΒΑΣΑΙ

ΜΙΛΑ, ΜΗ ΦΟΒΑΣΑΙ
Ελένη Δικαίου, Βαγγέλης Ηλιόπουλος, Τζέμη Τασάκου
3 ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΛΗΔΑ ΒΑΡΒΑΡΟΥΣΗ, Χ. ΖΩΙΔΗΣ, ΔΙΑΤΣΕΝΤΑ ΠΑΡΙΣΗ, ΒΑΣΩ ΨΑΡΑΚΗ
ΕΚΔ. ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ, 2008, ΣΕΛ. 72

Μη φοβάστε να μιλήσετε
Μαρίζα Ντεκάστρο
άπό ΤΑ ΝΕΑ 10/5/2008 - Βιβλιοδρόμιο

Τα τελευταία χρόνια η συνύπαρξη των παιδιών στα σχολεία έχει πάψει να είναι ειρηνική. Η άσκηση φανερής ή υπόγειας βίας μεταξύ τους είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο που τείνει να πάρει μορφή επιδημίας, ανεξάρτητα από ηλικία και βαθμίδα. «Μίλα, μη φοβάσαι!».

Η καταγγελία της βίαιης συμπεριφοράς προς συμμαθητές δεν είναι κάρφωμα! Επιβάλλεται να γίνεται γνωστή και η ανίχνευσή της απαιτεί την εγρήγορση όλων όσοι κινούνται μέσα στον χώρο του σχολείου, ώστε να συνειδητοποιηθούν οι επιπτώσεις της στον ψυχισμό του καθένα, είτε είναι θύμα είτε θύτης.

Η Ε. Δικαίου στο «Η σημαία της Φροξυλάνθης» πραγματεύεται το θέμα του ξένου στην ομάδα. Η καινούργια μαθήτρια υπομένει σιωπηλά τα πάνδεινα από μια οργανωμένη παρέα κοριτσιών. Όταν ξεσηκώνεται ένα άλλο κορίτσι, εμπλέκονται οι γονείς και η διεύθυνση, αλλά δυστυχώς η παθούσα αλλάζει σχολείο και εμείς χάνουμε την ευκαιρία να μάθουμε για τις διεργασίες που έγιναν στους συμμαθητές της ύστερα από την αποκάλυψη του ζητήματος.

«Στη φωλιά του Νίκου», ο Β. Ηλιόπουλος ασχολείται με τη στάση του δασκάλου μπροστά στο πρόβλημα, ο οποίος παρεμβαίνει, ανακαλύπτει τον θύτη και τον φέρνει μπροστά στις ευθύνες του διαπαιδαγωγώντας τον θετικά.

Η Τζ. Τασάκου κρυφοκοιτάζει στο «Ημερολόγιο ενός κακού». Δεν είναι «κακός» ο μικρός μαθητής της Ε΄ Δημοτικού! Ύστερα από την παραβατική και βίαιη συμπεριφορά του προσπαθεί εκτονώσει τη ζήλεια προς την αδελφή του και να κερδίσει το ενδιαφέρον των γονιών του. Η λογοτεχνία δεν είναι φυσικά πανάκεια, αλλά μέσο για να συζητηθεί αυτό που τρομοκρατεί εκατοντάδες μαθητές κάθε ηλικίας, να τους ευαισθητοποιήσει και ίσως να οδηγήσει σε λύσεις στα πλαίσια μικρών ομάδων, όπως είναι μια σχολική τάξη.