04 Σεπτεμβρίου 2007

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Αγαπητοί γονείς,

Στη χώρα μας, με το Ν.1566/85 και με μεταγενέστερα νομοθετήματα, έγιναν τα παρακάτω βήματα:

  • Μεταβιβάστηκε στους Ο.Τ.Α. η ακίνητη και κινητή περιουσία των σχολείων.

  • Μεταβιβάστηκε στους δήμους και στις κοινότητες η αρμοδιότητα επισκευής και συντήρησης των σχολικών κτιρίων και η κατανομή των πιστώσεων για την αντιμετώπιση των λειτουργικών δαπανών των σχολείων.

  • Συστάθηκαν μια σειρά συλλογικά «όργανα λαϊκής συμμετοχής», όπως τα Μαθητικά Συμβούλια, ο Σύλλογος Γονέων, το Σχολικό Συμβούλιο, η Σχολική Επιτροπή και η Επιτροπή Παιδείας του Δήμου.

Από τις ρυθμίσεις αυτές γίνεται φανερό ότι ο νομοθέτης αναγνωρίζει το σημαντικό ρόλο των γονέων ως βασικού εταίρου και συνεργάτη στη λειτουργία του σχολείου και στη στήριξη του εκπαιδευτικού έργου, θεσμοθετώντας τη συμμετοχή τους στα όργανα διαχείρισης και υποστήριξης του σχολείου.
Σ’ αυτό το πλαίσιο, αποδεικνύεται ιδιαίτερα σημαντικός ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης για τη στήριξη και τη συμπαράσταση στο εκπαιδευτικό έργο των σχολείων, μέσα από την κάλυψη των αναγκών σε υλικοτεχνικές υποδομές και τεχνικό εξοπλισμό και γενικότερα τη συμβολή στην εξασφάλιση των κατάλληλων συνθηκών λειτουργίας τους. Σύμφωνα με αυτόν το ρόλο της ως καταλύτη στη σχέση σχολείου και τοπικής κοινωνίας, η δημοτική αρχή οφείλει να ενισχύσει και να αξιοποιήσει τα συλλογικά όργανα που συμμετέχουν στη διοίκηση των σχολικών μονάδων και γενικότερα στη λήψη των αποφάσεων μέσω των οποίων ασκούνται όλες οι παραπάνω αρμοδιότητες, οι οποίες συνιστούν την αποστολή των ΟΤΑ.
Σας παρουσιάζουμε συνοπτικά τα συλλογικά όργανα λαϊκής συμμετοχής που έχουν θεσμοθετηθεί και σας καλούμε να συμμετέχετε ενεργά στα όργανα διαχείρισης και υποστήριξης του σχολείου.

1. Μαθητικά Συμβούλια
Η Πολιτεία έχει δώσει την ευκαιρία στους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μέσω των μαθητικών κοινοτήτων και των 15μελών συμβουλίων, να κάνουν διάφορες εκδηλώσεις, να κάνουν προτάσεις, να πάρουν πρωτοβουλίες. Τα 15μελή Συμβούλια πρέπει:
  • Να συνεργάζονται με το Σύλλογο Διδασκόντων, το Σύλλογο Γονέων, με μαθητικές κοινότητες γειτονικών σχολείων ή με τοπικούς πολιτιστικούς, αθλητικούς φορείς, κοινωνικές, περιβαλλοντικές οργανώσεις και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

  • Να συμμετέχουν με τρεις (3) εκπροσώπους στο Σχολικό Συμβούλιο, με έναν (1) εκπρόσωπο στη Σχολική Επιτροπή, με έναν (1) εκπρόσωπο στην Επιτροπή Παρακολούθησης Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης, με έναν (1) εκπρόσωπο στην Επιτροπή Ελέγχου λειτουργίας του σχολικού κυλικείου και με έναν (1) εκπρόσωπο στην Επιτροπή διοργάνωσης σχολικής εκδρομής.

  • Να συμμετέχουν ενεργά σε διαφανείς διαδικασίες, να εκφράζουν τις απόψεις της πλειοψηφίας και να αποκλείουν φαινόμενα «καπελώματος» των πολλών από τους λίγους.
Αγαπητοί γονείς, ζητάτε από τα παιδιά σας να συμμετέχουν στα Μαθητικά Συμβούλια και στα συλλογικά «όργανα λαϊκής συμμετοχής» όπως προβλέπεται από το νόμο. Να καταθέτουν τις απόψεις τους και τις προτάσεις τους. Να μάθουν να είναι ενεργοί πολίτες να δώσουν κύρος στη φωνή τους.

2. Οργανώσεις Γονέων
Οι οργανώσεις που εκπροσωπούν τους γονείς είναι: Σύλλογοι Γονέων ανά σχολείο, Ενώσεις Συλλόγων Γονέων ανά Δήμο, Ομοσπονδίες Γονέων ανά Νομαρχία και η Ανωτάτη Συνομοσπονδία Γονέων που καλύπτει την Επικράτεια.

2.1.Σύλλογος Γονέων
Η δημιουργία συλλόγων γονέων με τη μορφή σωματείων κατέστη επιβεβλημένη, προκειμένου να εξασφαλιστεί η εκπροσώπηση και η συμμετοχή των γονέων και των μαθητών σε όλα τα συλλογικά όργανα λαϊκής συμμετοχής του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Κάθε σχολική μονάδα πρέπει να έχει Σύλλογο Γονέων. Εφόσον δεν έχει ιδρυθεί σωματείο, ο Διευθυντής του σχολείου καλεί τους γονείς σε Γεν. Συνέλευση με σκοπό τη ίδρυση του σωματείου. Κάθε δύο χρόνια (κάθε ζυγό έτος), σε κάθε σχολική μονάδα, γίνονται αρχαιρεσίες με μυστική ψηφοφορία για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων, της Ελεγκτικής Επιτροπής και των εκπροσώπων του Συλλόγου στη Σχολική Επιτροπή και στην Ένωση Συλλόγων Γονέων του Δήμου Αμαρουσίου. Σε νεοσύστατους Συλλόγους και σε όσους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων η θητεία των οργάνων τους λήγει τη φετινή χρονιά (2007), θα διενεργηθούν εκλογές οργάνων μονοετούς θητείας και την αμέσως επόμενη σχολική χρονιά, θα διεξαχθούν εκ νέου εκλογές, για ανάδειξη οργάνων διετούς θητείας, έτσι ώστε όλοι οι Σύλλογοι να εναρμονιστούν με το νόμο.
Ο Σύλλογος Γονέων του κάθε σχολείου εκπροσωπείται στην Ένωση Συλλόγων Γονέων του Δήμου Αμαρουσίου από έναν εκπρόσωπο ανά 30 μαθητές των οποίων οι γονείς έλαβαν μέρος στην ψηφοφορία για την ανάδειξη του Δ.Σ. Κατά την ψηφοφορία όμως πρέπει να ψηφίσουν γονείς που εκπροσωπούν το 1/3 των μαθητών της σχολικής μονάδας. Στην περίπτωση που δεν επιτυγχάνεται και μετά την τρίτη επανάληψη των εκλογών η εκπροσώπηση του ενός τρίτου των μαθητών του σχολείου, το Δ.Σ. θεωρείται ότι εκλέγεται νομίμως, αλλά ο σύλλογος δεν συμμετέχει στη Σχολική Επιτροπή και στο Σχολικό Συμβούλιο, ούτε εκπροσωπείται στην Ένωση Γονέων.
Επομένως σημαντικό μέλημα των συλλόγων είναι να κινητοποιούν όλους τους γονείς, να συμμετέχουν στην ψηφοφορία ώστε να εξασφαλίσουν την απαραίτητη συμμετοχή που θα τους επιτρέψει τη συμμετοχή στη Σχολική Επιτροπή και στο Σχολικό Συμβούλιο και τη μεγαλύτερη δυνατή εκπροσώπηση στην Ένωση Γονέων.
Στο επίπεδο της σχολικής μονάδας όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων του σχολείου συμμετέχουν στο Σχολικό Συμβούλιο, ένας εκπρόσωπος του Συλλόγου Γονέων του σχολείου συμμετέχει στη Σχολική Επιτροπή, ένας εκπρόσωπος του Συλλόγου Γονέων του σχολείου συμμετέχει στη Επιτροπή Παρακολούθησης Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης, ένας εκπρόσωπος του Συλλόγου Γονέων του σχολείου συμμετέχει στη Επιτροπή Ελέγχου λειτουργίας του σχολικού κυλικείου.

Ο Σύλλογος Γονέων δικαιούται να συμμετέχει και στις παρακάτω επιτροπές:

Επιτροπή Παρακολούθησης Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης
Σύμφωνα με την από 22/2/2002 Υπουργική Απόφαση, Αρ. Πρωτ. Γ2/19429, σε κάθε Λύκειο και Τ.Ε.Ε. συστήνεται Επιτροπή Παρακολούθησης Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης, η οποία αποτελείται από το Διευθυντή του σχολείου, δύο εκπαιδευτικούς που ορίζονται από τον Σύλλογο Διδασκόντων, έναν εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, έναν εκπρόσωπο του Δεκαπενταμελούς Συμβουλίου των Μαθητών.
Η επιτροπή συνεδριάζει τακτικά, προκειμένου να παρακολουθεί και να αξιολογεί την πορεία και την απόδοση της παρεχόμενης Π.Δ.Σ.

Επιτροπή Ελέγχου λειτουργίας του σχολικού κυλικείου
Με απόφαση της αρμόδιας Σχολικής Επιτροπής του σχολείου συγκροτείται Επιτροπή Ελέγχου λειτουργίας του σχολικού κυλικείου, η οποία αποτελείται από το Διευθυντή του σχολείου ή το νόμιμο αναπληρωτή του, ένα μέλος του Συλλόγου Γονέων με τον αναπληρωτή του, ένα μέλος της Σχολικής Επιτροπής με τον αναπληρωτή του, ένα μέλος της Μαθητικής Κοινότητας με τον αναπληρωτή του, έναν Εκπαιδευτικό του σχολείου με τον αναπληρωτή του. Πρόεδρος της παραπάνω Επιτροπής είναι ο Διευθυντής του σχολείου ή ο αναπληρωτής του, ο οποίος, καλεί τα μέλη σε συνεδρίαση για τη συζήτηση διαφόρων προβλημάτων λειτουργίας κυλικείου. Για τις συνεδριάσεις τηρούνται σχετικά πρακτικά σε ειδικό βιβλίο πράξεων.
Έργο της Επιτροπής είναι ο έλεγχος της ομαλής λειτουργίας του κυλικείου, η διάθεση από αυτό των προβλεπομένων και οριζομένων ειδών από τις ισχύουσες διατάξεις όπως αυτές κάθε φορά ισχύουν. Η Επιτροπή Ελέγχου λειτουργίας του κυλικείου μπορεί να εισηγείται στη σχολική Επιτροπή του σχολείου την καταγγελία της σύμβασης που έχει υπογραφεί, για κάθε παράβαση των διατάξεων. Η Σχολική Επιτροπή κρίνει εάν συντρέχει ή όχι λόγος καταγγελίας της σύμβασης και αποφασίζει αναλόγως αφού προηγουμένως κληθεί να εκφράσει τις απόψεις του, ο εκμεταλλευτής του κυλικείου.

Επιτροπή διοργάνωσης σχολικής εκδρομής
Οι απαραίτητες συμφωνίες για λεωφορεία, ξενοδοχεία, ασφάλιση εκδρομέων κ.λ.π. κλείνονται και υπογράφονται από επιτροπή αποτελούμενη από εκπροσώπους του Μαθητικού Συμβουλίου ή των Συμβουλίων που θα λάβουν μέρος στην εκδρομή, το Διευθυντή του Σχολείου, ένα εκπαιδευτικό που ορίζεται από το Σύλλογο του Σχολείου και ένα εκπρόσωπο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων εφόσον λειτουργεί τέτοιος σύλλογος.

2.2.Ένωση Συλλόγων Γονέων Δήμου Αμαρουσίου
Μέλη της Ένωσης Γονέων είναι οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, των μαθητών των Δημοσίων Σχολείων του Δήμου Αμαρουσίου.
Σκοποί της Ένωσης
  1. Η μελέτη και προβολή των προβλημάτων των δημοσίων σχολείων του Δήμου Αμαρουσίου και ο συντονισμός της δράσης όλων των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων για τη λύση τους.

  2. Η συμπαράσταση στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς για την ανάπτυξη και τη διάδοση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, την προώθηση και ανάπτυξη του σχολικού αθλητισμού.

  3. Η συνεχής προσπάθεια για την εξασφάλιση ομαλής λειτουργίας των σχολείων της περιοχής με παρεμβάσεις προς την Πολιτεία και την Τοπική Αυτοδιοίκηση για:
  • την ανάπτυξη, τον εκσυγχρονισμό και την δημοκρατική αναβάθμιση της Παιδείας,

  • την αύξηση των δαπανών για την πλήρη κάλυψη των αναγκών της δημόσιας και δωρεάν Εκπαίδευσης,

  • την καλή υγεία των μαθητών και τη δημιουργία καλών συνθηκών υγιεινής στο χώρο του σχολείου.

Οι σκοποί της Ένωσης πραγματοποιούνται με κάθε νόμιμο μέσο, όπως:

  • βοήθεια για την ίδρυση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων σε όλα τα σχολεία του Αμαρουσίου,

  • η ανάπτυξη στενής συνεργασίας με τους γονείς, τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους μαζικούς φορείς και τα πολιτιστικά σωματεία,

  • η ενημέρωση των γονέων, και κηδεμόνων για τα ζητήματα της εκπαίδευσης και η δραστηριοποίηση τους για την επίτευξη των σκοπών της Ένωσης,

  • η έκδοση εντύπου, η οργάνωση διαλέξεων, -ομιλιών, εκθέσεων, συγκεντρώσεων και άλλων εκδηλώσεων,

  • η συγκρότηση επιτροπών δραστηριοτήτων από τα μέλη της Ένωσης.

Αγαπητοί γονείς, για να μπορέσουμε να επιτύχουμε όλα τα παραπάνω χρειαζόμαστε τη συμπαράσταση σας και τη συμμετοχή σας, τη συμμετοχή όλων των γονέων. Όσοι περισσότεροι γονείς συμμετέχουμε στις διαδικασίες ανάδειξης των εκπροσώπων μας τόσο μεγαλύτερη δύναμη αποκτά η εκπροσώπησή μας στα συλλογικά «όργανα λαϊκής συμμετοχής». Μόνο με ισχυρή εκπροσώπηση θα μας υπολογίζουν και θα λαμβάνουν σοβαρά την άποψή μας, η πολιτεία και η δημοτική αρχή.

Οι εκλεγμένοι αντιπρόσωποι όλων των Συλλόγων Γονέων του Δήμου συνέρχονται σε Γενική Συνέλευση και εκλέγουν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωση Γονέων, τον εκπρόσωπό της στην Δημοτική Επιτροπή Παιδείας του Δήμου Αμαρουσίου και τους εκπροσώπους της στην Ομοσπονδία Γονέων.

Ο εκπρόσωπος στην Επιτροπή Παιδείας υποχρεούται να συμμετέχει στις συνεδριάσεις του Δ.Σ., να το ενημερώνει για τα θέματα που απασχολούν την Επιτροπή Παιδείας και να προωθεί σε αυτήν τα αιτήματα της Ένωσης.

Η Ένωση Γονέων εκπροσωπείται στην Ομοσπονδία Γονέων από έναν εκπρόσωπο για κάθε τετρακόσιους (400) μαθητές των σχολείων της.
Επομένως σημαντικό μέλημα του Δ.Σ. της Ένωσης είναι να κινητοποιεί όλους τους Συλλόγους Γονέων, να συμμετέχουν στην ψηφοφορία ώστε να εξασφαλίσει τη μεγαλύτερη δυνατή εκπροσώπηση στην Ομοσπονδία Γονέων.

3. Σχολικό Συμβούλιο
Σε κάθε δημόσιο σχολείο λειτουργεί Σχολικό Συμβούλιο.
Το Σχολικό Συμβούλιο αποτελεί συλλογικό όργανο με υποστηρικτικό ρόλο σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Αποτελείται από το Σύλλογο των Διδασκόντων, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και τον εκπρόσωπο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη Σχολική Επιτροπή. Λειτουργεί νόμιμα με όσα μέλη του είναι παρόντα, υπό την προεδρία του διευθυντή του σχολείου. Δεν απαιτείται πράξη συγκρότησης του Σχολικού Συμβουλίου, αφού ο πρόεδρος ορίζεται από το νόμο και οι αποφάσεις του καταχωρούνται στο βιβλίο πράξεων του Σχολικού Συμβουλίου που τηρείται από το διευθυντή - πρόεδρο.
Στα σχολικά συμβούλια των σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μετέχουν και τρεις εκπρόσωποι των μαθητικών κοινοτήτων, που ορίζονται με απόφαση του συμβουλίου τους.
Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι:

  • η υποστήριξη της ομαλής λειτουργίας του σχολείου με κάθε πρόσφορο τρόπο,

  • η καθιέρωση τρόπων αμοιβαίας επικοινωνίας διδασκόντων και οικογενειών των μαθητών και

  • η εξασφάλιση της υγιεινής των μαθητών και του σχολικού περιβάλλοντος.

Ο ρόλος του είναι ουσιαστικός, αφού αποτελεί τη θεσμοθετημένη έκφραση της συνεργασίας των τριών κυριοτέρων φορέων υποστήριξης της λειτουργίας της σχολικής μονάδας και αποτελεί το όργανο στα πλαίσια του οποίου μπορεί να εξασφαλίζεται η συναίνεση και η ευρύτερη αποδοχή σε αποφάσεις για σημαντικά θέματα της λειτουργίας του σχολείου και να αξιώσει με μεγαλύτερη βαρύτητα την επίλυση προβλημάτων από την Δημοτική Επιτροπή Παιδείας.
Το σχολικό συμβούλιο συνεδριάζει υποχρεωτικά τρεις (3) φορές το χρόνο, εντός του πρώτου δεκαημέρου του κάθε τριμήνου, έκτακτα δε, όποτε το ζητήσει ο Διευθυντής ή δυο τουλάχιστο φορείς, που μετέχουν στο Σχολικό Συμβούλιο.
Αγαπητοί γονείς, ζητάτε τη σύγκλιση του Σχολικού Συμβουλίου όπως ορίζει ο νόμος, συμμετέχετε σ΄ αυτό, καταθέστε τις απόψεις σας και τις προτάσεις σας. Η φωνή σας αποκτά κύρος. Να ζητάτε αντίγραφο των πρακτικών και να ελέγχετε την πορεία υλοποίησης των αιτημάτων σας.

4. Σχολική Επιτροπή
Οι Σχολικές Επιτροπές αποτελούν αυτοτελή δημοτικά ή κοινοτικά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. Η σύστασή τους γίνεται με πράξη του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας, που δημοσιεύεται στην εφημερίδα της κυβερνήσεως, ύστερα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, στην οποία ορίζονται το όνομα, ο σκοπός, η περιουσία και οι πόροι της επιτροπής. Η σύσταση Σχολικής Επιτροπής είναι υποχρεωτική για όλους τους δήμους, στην περιφέρεια των οποίων λειτουργεί σχολείο. Κάθε Σχολική Επιτροπή καλύπτει ένα ή περισσότερα δημόσια σχολεία (νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια), ανάλογα με τις τοπικές ανάγκες, όπως αυτές εκτιμώνται από τον αντίστοιχο ΟΤΑ.
Ανάλογα με τον αριθμό των σχολείων που καλύπτει μια Σχολική Επιτροπή, το διοικητικό της συμβούλιο μπορεί να αποτελείται από 5 έως 15 μέλη. Σε αυτό συμμετέχουν υποχρεωτικά οι διευθυντές των αντίστοιχων σχολείων, από ένας εκπρόσωπος των αντίστοιχων συλλόγων γονέων και κηδεμόνων και ένας εκπρόσωπος των μαθητικών κοινοτήτων των σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα υπόλοιπα μέλη, που για μια 5μελή επιτροπή είναι δύο, τα ορίζει το δημοτικό συμβούλιο και μπορεί να είναι δημοτικοί σύμβουλοι ή άλλοι πολίτες. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου ορίζεται επίσης ο πρόεδρος της επιτροπής που μπορεί να είναι δημοτικός σύμβουλος ή ο διευθυντής του σχολείου ή άλλο πρόσωπο.
Έργο των Σχολικών Επιτροπών
Έργο κάθε σχολικής επιτροπής είναι η διαχείριση των πιστώσεων που της διατίθενται για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας των αντίστοιχων σχολείων:

  • Γενικά έξοδα (θέρμανση, φωτισμός, ύδρευση, τηλέφωνο, αποχέτευση, αγορά αναλώσιμων υλικών κ.λπ.),

  • τα έξοδα καθαριότητας (αμοιβές και κοινωνική ασφάλιση καθαριστριών, υλικά καθαρισμού),

  • η αποζημίωση των σχολικών τροχονόμων,

  • η εκτέλεση έργων για την επισκευή και συντήρηση των αντίστοιχων σχολείων και του κάθε είδους εξοπλισμού τους,

  • η εισήγηση προς τις αντίστοιχες διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για τον εφοδιασμό από τον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων των αντίστοιχων σχολείων µε έπιπλα και εξοπλιστικά είδη και από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων µε βιβλία για τις αντίστοιχες σχολικές βιβλιοθήκες,

  • η διαχείριση των εσόδων από την ενδεχόμενη εκμετάλλευση των σχολικών κυλικείων,

  • καθώς και η λήψη κάθε άλλου μέτρου που κρίνεται αναγκαίο για τη στήριξη της διοικητικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων

Η Σχολική Επιτροπή συνεδριάζει υποχρεωτικά, ύστερα από πρόσκληση του προέδρου, μία φορά το μήνα και εισηγείται στη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας σχετικά με τις ανάγκες των σχολικών μονάδων για την επισκευή, τη συντήρηση των σχολικών κτιρίων, την προμήθεια ειδών εξοπλισμού και εποπτικών μέσων για τα σχολεία.

Αγαπητοί γονείς, ζητάτε τη σύγκλιση της Σχολικής Επιτροπής όπως ορίζει ο νόμος, συμμετέχετε σ΄ αυτήν δια του εκπροσώπου σας, καταθέστε τις απόψεις σας και τις προτάσεις σας. Η φωνή σας αποκτά κύρος. Να ζητάτε αντίγραφο των πρακτικών, να ελέγχετε την λειτουργία της Επιτροπής και την πορεία υλοποίησης των αιτημάτων σας.

5. Δημοτική Επιτροπή Παιδείας
Η Δημοτική ή Κοινοτική Επιτροπή Παιδείας είναι μια θεσμοθετημένη επιτροπή του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου, η οποία σύμφωνα με το νόμο αποτελείται από έναν αιρετό (δήμαρχο ή δημοτικό σύμβουλο) ως πρόεδρο, έναν εκπρόσωπο της Ένωσης Γονέων, δύο Διευθυντές σχολείων (Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης), οι οποίοι ορίζονται από τους προϊστάμενους των αρμόδιων γραφείων εκπαίδευσης, έως δύο εκπροσώπους των παραγωγικών τάξεων, που ορίζονται από το δημοτικό συμβούλιο και έναν εκπρόσωπο των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών. Η Επιτροπή, η οποία συγκροτείται με απόφαση του δημάρχου και έχει διετή θητεία, μπορεί δια του προέδρου της να αλληλογραφεί με κάθε δημόσια αρχή ή άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο και διαθέτει δική της σφραγίδα.
Η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας είναι φορέας σχεδιασμού και διαχείρισης της εκπαίδευσης σε τοπικό επίπεδο. Οι αρμοδιότητές της είναι οι εξής:

  • Η κάλυψη των αναγκών σε σχολικά κτίρια και γενικά η εξασφάλιση όλων των απαραίτητων χώρων για τη στέγαση των σχολείων, την ασφάλεια των μαθητών και την εξάλειψη των φαινομένων, όπως διπλοβάρδιες, μετατροπή εργαστηρίων, αιθουσών τελετών, αποθηκών σε αίθουσες διδασκαλίας κ.ά. Αυτό βέβαια σημαίνει προώθηση και συνεχή παρακολούθηση των διαδικασιών που απαιτούνται σε κάθε περίπτωση (εξασφάλιση απαραίτητων χώρων, σύσταση επιτροπών, έκδοση αδειών, επικοινωνία με τον ΟΣΚ κλπ).

  • Η κάλυψη των κτιριακών αναγκών των σχολείων ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν ως ολοήμερα (χώροι εστίασης, ανάπαυσης, γωνιές δημιουργικών δραστηριοτήτων κλπ.).

  • Η επισκευή και συντήρηση των σχολικών κτιρίων και η εξασφάλιση υγιεινών συνθηκών λειτουργίας όπως η σωστή θέρμανση, ο κατάλληλος φωτισμός και η καθαριότητα.

  • Η εξασφάλιση επαρκούς και έγκαιρης χρηματοδότησης των σχολείων για τις λειτουργικές ανάγκες και για τα έργα συντήρησης και επισκευής. Λόγω του μικρού ύψους των πιστώσεων, απαραίτητη είναι η έκτακτη επιχορήγηση και η οικονομική στήριξη των σχολείων, τόσο για τις πάγιες ανάγκες λειτουργίας τους, όσο και κυρίως για την υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

  • Εισηγείται στα αιρετά όργανα των ΟΤΑ (Δήμαρχο ή Πρόεδρο της Κοινότητας και στο Δημοτικό ή το Κοινοτικό Συμβούλιο, κατά περίπτωση) σχετικά με κάθε θέμα που αφορά την καλύτερη οργάνωση και λειτουργία των σχολείων του Δήμου, την ίδρυση, κατάργηση και συγχώνευσή τους, το έργο των σχολικών επιτροπών, την ανέγερση, επισκευή και συντήρηση σχολικών κτιρίων κ.λπ.

  • Με βάση τις εισηγήσεις των σχολικών επιτροπών σχετικά με τις ανάγκες των σχολικών μονάδων, εισηγείται προς έγκριση από το δημοτικό συμβούλιο την κατανομή, κατά Σχολική Επιτροπή, των πιστώσεων για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων και για την επισκευή και συντήρηση των σχολικών κτιρίων.

  • Εγκρίνει τις αποφάσεις των σχολικών επιτροπών που αναφέρονται στην προμήθεια ειδών εξοπλισμού και εποπτικών μέσων για τα σχολεία.

  • Γνωμοδοτεί και υποβάλλει προτάσεις προς τη νομαρχία σχετικά με τον καθορισμό της χρήσης των διδακτηρίων από τα σχολεία και για την αξιοποίησή τους για άλλες χρήσης κοινής ωφέλειας.

  • Οι εισηγήσεις των Δημοτικών ή Κοινοτικών Επιτροπών Παιδείας υποβάλλονται και στο νομαρχιακό ή επαρχιακό συμβούλιο και μπορούν να κοινοποιούνται στη Νομαρχιακή Επιτροπή Παιδείας.

Βλέπουμε λοιπόν ότι ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης καθίσταται καταλυτικός στη διαμόρφωση μιας γόνιμης και αποτελεσματικής σχέσης σχολείου και τοπικής κοινωνίας.
Ενώ σύμφωνα με τα παραπάνω η δημόσια παιδεία θα έπρεπε να λειτουργεί χωρίς προβλήματα, η πολιτεία ανταποκρίνεται στη συνταγματική υποχρέωση για δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της παιδείας, περιοριζόμενη στη χαμηλή χρηματοδότηση που διατίθεται για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των σχολείων,(ως τέτοιες νοούνται οι ανελαστικές δαπάνες που αφορούν κύρια στα έξοδα για λογαριασμούς Δ.Ε.Η., Ο.Τ.Ε., πετρέλαιο, καθαρίστριες, γραφική ύλη, κ.λ.π.),

Πίσω από το πατροπαράδοτο «ελληνικό θαύμα», στο οποίο θα μπορούσαμε να αποδώσουμε την συνέχιση της λειτουργίας των σχολείων, κρύβονται επινοήσεις και μέθοδοι αντιμετώπισης που η πενία κατεργάζεται. Οι Σύλλογοι Γονέων, αποτελούσαν και συνεχίζουν να αποτελούν την καταφυγή των «αδυνάτων». Με το χέρι διαρκώς στο ταμείο τους, βρίσκονται εκεί για να προσπαθούν να καλύπτουν της πάσης φύσεως ανάγκες των σχολικών μονάδων, (φωτοτυπικό χαρτί, κουρτίνες, μικροφωνικά, φαρμακευτικό υλικό, πρωινή καθαριότητα, φύλαξη κ.τ.λ.) και να διαπιστώνουν παράλληλα την κρατική αδιαφορία.
Ο πιο επίσημος όμως, μονιμότερος και αποτελεσματικότερος τρόπος αντιμετώπισης των δαπανών, είναι η επίκληση της παρέμβασης του Δήμου. Υπαρκτή και δεδομένη η παρέμβαση του Δήμου, αλλά ευκαιριακή και ανοργάνωτη. Υπηρεσίες με μικρές δυνατότητες εξυπηρέτησης και αποκατάστασης. Τα ερωτήματα όμως, κύρια σε όσους από εμάς βιώνουμε την κατάσταση των σχολείων από κοντά, δεν είναι δύσκολο να απαντηθούν:
  • Πότε και πόσες φορές συνεδρίασε η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας; Ποιες είναι οι εισηγήσεις της στο Δημοτικό Συμβούλιο για το κτιριακό πρόβλημα;
  • Πότε και πόσες φορές συνεδρίασαν οι Σχολικές Επιτροπές; Ποιες είναι οι εισηγήσεις τους στην Δημοτική Επιτροπή Παιδείας για κάθε σχολείο; Ποιες είναι οι εισηγήσεις τους για εποπτικό υλικό; Καλούνται οι σύλλογοι γονέων στις συνεδριάσεις;
  • Ποια είναι η κατανομή της τακτικής επιχορήγησης ανά σχολική μονάδα του Δήμου; Ενημερώνονται οι Σύλλογοι Γονέων;
  • Ποια είναι η κατανομή των έκτακτων επιχορηγήσεων; Ποια είναι τα κριτήρια;
  • Γιατί η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας δεν απαιτεί επιχορηγήσεις για την πρόσληψη, φυλάκων, καθαριστριών, επιστάτη και γραμματέα σε κάθε σχολική μονάδα;
  • Πως είναι δυνατόν το 2007 η λειτουργία των σχολείων να στηρίζεται στο πατροπαράδοτο ελληνικό φιλότιμο των εκπαιδευτικών και των εθελοντών γονέων;

Αγαπητοί γονείς, από τα παραπάνω γίνεται φανερό, ότι στα τοπικά συλλογικά όργανα έχει ανατεθεί ιδιαίτερα σημαντικό έργο και εμείς οι γονείς έχουμε θεσμικό ρόλο άμεσης παρέμβασης. Μόνο με ισχυρή εκπροσώπηση θα μας υπολογίζουν και θα λαμβάνουν σοβαρά την άποψή μας, η πολιτεία και η δημοτική αρχή. Συμμετέχετε στα συλλογικά «όργανα λαϊκής συμμετοχής» και διεκδικείστε το καλύτερο για τα παιδιά σας, το καλύτερο για την δημόσια και δωρεάν παιδεία.

Επιμέλεια κειμένου