06 Σεπτεμβρίου 2007

Είμαστε οι γονείς έσω-ή εξωσχολικοί;

Είμαστε οι γονείς έσω-ή εξωσχολικοί;

Είμαστε οι γονείς ισότιμοι εταίροι στη σχολική κοινότητα ή όχι;

Ποιος είναι ο ρόλος, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των συλλόγων γονέων στα σχολεία;

Αρκετοί γονείς, που ενδιαφέρονται πραγματικά, συναντούν εμπόδια από το εκπαιδευτικό σύστημα στην προσπάθειά τους να συμβάλουν στην καλύτερη αγωγή των παιδιών, στην αναβάθμιση του σχολικού περιβάλλοντος και στο να κάνουν το σχολικό πρόγραμμα ευκολότερο για τους εκπαιδευτικούς και πιο ευχάριστο για τους μαθητές.

Συνήθως, από τους δασκάλους-καθηγητές είναι επιθυμητές υπηρεσίες όπως το να αγοραστούν κουρτίνες και μοκέτες, ή να προσφερθούν αναψυκτικά σε κάποια γιορτή, ενώ η συμμετοχή των Γονέων στα όργανα διοίκησης της σχολικής μονάδας θεωρείται παρέμβαση στο έργο της Διεύθυνσης. Κοινές δραστηριότητες όπως επιμορφωτικές συγκεντρώσεις γονέων, προτάσεις για εκπαιδευτικές επισκέψεις ή συμμετοχή των μαθητών σε πανελλήνιους διαγωνισμούς και ευρωπαϊκά προγράμματα απορρίπτονται.

Οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να αισθάνονται τους γονείς ως ανταγωνιστές ή ελεγκτές του έργου τους.

Οι γονείς, από αγάπη προς τα παιδιά τους, πιθανόν ορισμένες φορές να υπερβάλλουν.

Το ζητούμενο για τους γονείς δεν είναι ο έλεγχος του εκπαιδευτικού έργου, αλλά η θεσμική, τεκμηριωμένη και στα πλαίσια της νομιμότητας παρέμβασή τους. Εμείς οι γονείς έχουμε μεγάλη δύναμη και μπορούμε να επιβάλλουμε τη νομιμότητα στη λειτουργία του σχολείου, όμως πρέπει και οι ίδιοι να είμαστε τα πρότυπα για όσα θέλουμε να διδάξουμε στα παιδιά μας.

Το σχολείο από την πλευρά του έχει υποχρέωση να καλλιεργεί το σεβασμό προς τους γονείς και να σέβεται το ρόλο των γονέων. Και οι δύο πλευρές οφείλουμε να τηρούμε τις υποχρεώσεις μας ως προς τις συνεδριάσεις των σχολικών συμβουλίων και των σχολικών επιτροπών.

Με δεδομένο ότι εμείς οι γονείς αποτελούμε πρωταρχικό παράγοντα αγωγής, είναι επιβεβλημένη η συνεχής και εποικοδομητική επικοινωνία μας με τον έτερο φορέα διαπαιδαγώγησης, το σχολείο.

Η δυναμική παρουσία των Συλλόγων Γονέων και Kηδεμόνων και η συνεργασία τους τόσο με τη διοίκηση και το διδακτικό προσωπικό του σχολείου όσο και με τις τοπικές αρχές συμβάλλει στην ενίσχυση των δεσμών κάθε σχολικής μονάδας με το ευρύτερο κοινωνικό της περιβάλλον και διευκολύνει την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση διαφόρων εκπαιδευτικών και παιδαγωγικών καταστάσεων.

Είναι λάθος να λειτουργούμε με κριτήριο του «πού ανήκει» πολιτικά ο δήμαρχος ή ο πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων. Το σχολείο είναι το ζωντανό κύτταρο της τοπικής κοινωνίας, είναι πόλος έλξης και διακίνησης ιδεών συμπεριφορών. Όταν αυτό δεν αναγνωρίζεται, υπάρχει πρόβλημα. Η στενότερη συνεργασία Συλλόγων Γονέων, Ένωσης Γονέων και Δήμου με πνεύμα αντικειμενικότητας και αλληλοϋποστήριξης μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία των σχολείων.

Ο Δήμος πρέπει να κάνει αξιοκρατική κατανομή των πόρων σε όλες τις σχολικές μονάδες με αντικειμενικά κριτήρια και με διαφάνεια. Οι διορισμένοι από το Δήμο, πρόεδροι των Σχολικών Επιτροπών πρέπει να ενημερώνουν τακτικά και με διαφάνειας τους συλλόγους Διδασκόντων και τους συλλόγους Γονέων για την κατανομή των πόρων.

Εμείς οι γονείς έχουμε ισότιμη ψήφο με τους εκπαιδευτικούς, τον εκπρόσωπο του δήμου και τους μαθητές (της δευτεροβάθμια εκπαίδευσης) στα σχολικά συμβούλια και τις σχολικές επιτροπές, αλλά πολύ συχνά αυτό στην καθημερινή πρακτική αγνοείται. Είναι δικαίωμά μας να ζητάμε και να απαιτούμε τη συνεδρίαση και τη συμμετοχή μας σ΄ αυτά ώστε να γνωρίζουμε και να ελέγχουμε την κατανομή των πόρων και των προγραμμάτων για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

Ως Ένωση Γονέων αναλάβαμε την πρωτοβουλία επαφών για την καλύτερη ενημέρωση των συλλόγων - μελών μας, των Διευθυντών των σχολικών μονάδων και των Συλλόγων Διδασκόντων σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των Συλλόγων Γονέων, αλλά και τη δική τους στάση απέναντι στα όργανα διοίκησης της σχολικής μονάδας.

Η σχολική κοινότητα είναι ενιαία. Οι γονείς δεν είναι εξωσχολικοί. Αν θέλουμε να πηγαίνουν καλά τα πράγματα στο σχολείο, πρέπει γονείς παιδιά και εκπαιδευτικοί να είμαστε μια γροθιά.

Θέλουμε οι γονείς να είναι δημιουργικοί, δηλαδή να οργανώνουν εκδηλώσεις, γιορτές, εκδρομές, θεατρικές ή χορευτικές ομάδες και συναντήσεις μεταξύ τους. Να είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς, να τους στηρίζουν στο εκπαιδευτικό τους έργο και στις πρόσθετες δραστηριότητες, να έρχονται στις συνελεύσεις και γενικά να συμμετέχουν σε όλες τις δραστηριότητες και στα όργανα διοίκησης του σχολείου.

Οι γονείς μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά στην αναβάθμιση της παιδείας και στη βελτίωση της θέσης των εκπαιδευτικών. Χρειαζόμαστε τους γονείς όχι ως νεροκουβαλητές, αλλά ως ουσιαστικούς εταίρους στην εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και γι΄ αυτό πρέπει να πλαισιώσουν τους συλλόγους και να συμμετέχουν στις δραστηριότητές τους για το καλό των παιδιών μας